Sense descomptes a la C-32 abans de la vinyeta

15/03/2019 - 12:56h

La Generalitat no contempla aplicar bonificacions a l’autopista C-32 abans de la implantació de l’eurovinyeta.
Encara no hi ha data prevista per la implantació de la tarifa plana per eliminar els peatges. La Generalitat tampoc no preveu descomptes al sistema de transport ferroviari que afecta les comarques del Baix Penedès i el Garraf, defensades des del gener passat pel Pacte del Penedès Marítim, organisme impulsat pels dos consells comarcals i els ajuntaments de les dues comarques a més d’estar obert a la integració de les plataformes ciutadanes i col·lectius socials que s’hi vulguin afegir.

Així es desprèn de la compareixença del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, en una visita aquest dijous al Consell Comarcal del Baix Penedès, “per escoltar” les reivindicacions del territori pel que fa a la mobilitat. Calvet va apuntar que la Generalitat treballa per accelerar la implantació de la tarifa plana que permetria eliminar els peatges de les autopistes del país i que podria tenir un cost anual d’entre 60 i 80 euros per vehicle matriculat a Catalunya, segons s’havia apuntat ja fa uns mesos quan l’exconseller Josep Rull, ara empresonat preventivament arran del referèndum de l’1-0, havia avançat que la mesura s’aplicaria aquest 2019. Tanmateix, Damià Calvet va reconèixer ahir al Vendrell que encara no hi ha cap calendari concret en aquest sentit. Això sí, el conseller de Territori i Sostenibilitat també va remarcar que s’està produint la novetat que, per primer cop, l’Estat s’ha assegut a la taula de negociacions per parlar de la implementació de l’eurovinyeta a tota la xarxa de vies ràpides de Catalunya i no només a les autopistes que són titularitat de l’Estat.

Val a dir en aquest sentit que la vinyeta que eliminarà el preu dels peatges només es podrà implantar efectivament si és a tota la xarxa i no únicament per a algunes autopistes. Tot i la proximitat de les eleccions espanyoles previstes pel 28 d’abril, Damià Calvet va comentar que la Generalitat està negociant la qüestió amb tècnics del Ministeri de Foment.

No s’afegiran descomptes als actualsPel que fa a la possible aplicació de descomptes a l’autopista C-32 que travessa el Penedès Marítim per a usuaris residents al mateix territori, a semblança de les bonificacions que hi ha per la utilització dels Túnels del Cadí, el conseller Calvet va dir al final de la reunió al Vendrell que, com apuntàvem, la Generalitat no en preveu cap abans d’implementar la vinyeta i, per tant, no n’afegirà als descomptes ja existents. Aquests passen, per exemple, segons va voler remarcar Damià Calvet, per bonificacions en vigor des del 2012 i “que poden arribar al 100% del cost” si es té en compte l’ús continuat de l’autopista, una alta ocupació del vehicle o si aquest és dels que contamina menys de l’habitual; la implantació el 2014 d’un sistema que homogeneïtza els trams de la C-32 a les ràtios euro/quilòmetre pel conjunt del país, el 26,5% de descompte per als usuaris del teletac o Via-T pel tram Sitges-ElVendrell en dies feiners i el sistema de “peatge tancat” que es va implementar en aquesta zona el 2015 i que significa “pagar realment per la distància recorreguda i no per l’entrada i sortida que, de vegades, incrementava el cost del peatge”, va explicar el conseller de Territori i Sostenibilitat.

La T-Mobilitat pel tren, el 2021
Quant al sistema de transport per ferrocarril, Damià Calvet va ser més concret a l’hora d’avançar la data prevista per a la posada en servei d’un nou sistema de zona tarifària que resolgui el “greuge” entre municipis i comarques veïnes que suposa, per exemple, que en poc més de 40 quilòmetres hi hagi fins a quatre zones de tarifes diferents. Segons Calvet, el qual va titllar l’actual sistema de zona tarifària d’“estrany” i que és fruit de l’error històric d’equiparar-lo a la distribució per corones de preus que la companyia Renfe va establir pel servei de Rodalies, l’1 de gener del 2021 es preveu que entri en servei la T-Mobilitat que ha de permetre pagar un preu més just a l’hora d’utilitzar el tren, tenint en compte el quilometratge recorregut i la recurrència o freqüència d’ús del servei per part dels usuaris. “Volem que es pagui pel trajecte que es recorri”, va dir el conseller de Territori i Sostenibilitat. Damià Calvet va remarcar que cal resoldre el “greuge” que hi ha entre Catalunya i l’Estat pel que fa al preu del servei de transport públic i també entre comarques dins del mateix territori català.

Finalment, Damià Calvet va apuntar que l’entrada en vigor de la T-Mobilitat no suposarà en cap cas un augment en el preu del servei ferroviari sinó una rebaixa que “estudiarem en cada cas”. “Sobretot, serà un preu més just i els territoris no tindran la percepció d’estar pagant injustament més que el territori del costat. Es pagarà per quilòmetre recorregut i recurrència o utilització” del transport ferroviari.

També et pot interessar

Comentaris