Minsa tornada a les aules per acabar el curs després de la pandèmia

Una imatge dels últims dies de curs a l’escola Vedruna Sant Elies de Vilafranca
05/06/2020 - 06:00h

L’assistència de l’alumnat a escoles i instituts no és obligatòria i l’objectiu principal és assessorar els que acaben un cicle

Aquesta setmana han reobert escoles i instituts d’arreu del Penedès per al retorn a les aules abans de la finalització d’un curs escolar atípic marcat per la pandèmia de la Covid-19.

El Departament d’Educació va determinar que els alumnes dels territoris a la fase 2 del pla de desescalada poguessin tornar a classe fins al proper 19 de juny amb unes condicions i mesures d’higiene molt estrictes.

Així, per assistir als centres cal que l’alumnat i el personal no tinguin simptomatologia compatible amb la Covid-19, que no convisquin o tinguin contacte estret amb cap persona que hagi donat positiu en la prova PCR o simptomatologia compatible en els 14 dies anteriors, i també que portin el calendari vacunal al dia. Un cop a l’interior dels equipaments, el protocol estableix la necessitat de mantenir un continuat rentat de mans, així com les distàncies de seguretat.

Els espais amb material comú estan precintats. FOTO: Vedruna Vilafranca

Si no es pot garantir aquesta distància, alumnes i docents estan obligats a dur la mascareta. Cal destacar que les escoles i instituts han publicat a les seves webs el pla de reobertura i que ofereixen la possibilitat de concertar cita prèvia amb el personal docent.

En tot cas, la tornada a classe és voluntària, i cap centre educatiu pot avançar matèria. Això significa, sobretot, un servei d’assessorament, acompanyament i tutoria per a aquells nens, nenes i joves que hagin de canviar de cicle educatiu el curs 2020/2021: 6è curs de primària, quart d’ESO i darrers cursos de batxillerat i cicles formatius.

Vilafranca

Les escoles de primària de Vilafranca han obert, també, amb poca assistència d’alumnes. A l’Escola Estalella i Graells, per exemple, dimecres hi havia vuit alumnes d’educació infantil i dos de primària. A mesura que passava la setmana estava previst incorporar-ne uns quants més de primària, i els de sisè tenen previst assistir al centre per acomiadar el curs dividits per grups.

Els nens i nenes d’educació infantil van passar el primer matí a l’escola fent jocs al pati i activitats lúdiques a l’aula, tot plegat en una situació excepcional que ha necessitat que tant alumnes com famílies i professionals s’hi adaptessin.

Des del Col·legi Vedruna, Sergi Condis explica que els alumnes que inicialment tenien a infantil s’han anat reduint amb el pas dels dies i que, de mica en mica, aniran obrint a altres cursos. Infantil, 6è i 4t d’ESO hi aniran de forma més regular i de 1r a 5è de primària i de 1r a 3r d’ESO de manera més puntual, per tutories individuals o petits grups.

Josep Maria Lluró, de l’Escola Montagut, ha apuntat que l’entrada esglaonada ha funcionat, i que els primers dies han fet acollida amb l’alumnat d’infantil i primària, han convocat les tutories d’alumnes d’ESO que no havien seguit les classes telemàtiques amb prou regularitat i han fet les primeres tutories amb els estudiants de segon de batxillerat per preparar la selectivitat.

Als alumnes se’ls pren la temperatura abans d’entrar a l’escola. FOTO: Escola Estalella (Vilafranca)

Finalment, des de Sant Ramon, Fina Loscos destaca que l’objectiu fonamental del retorn parcial a les aules és fer un acompanyament emocional dels alumnes (sobretot dels més petits) i tancar l’etapa dels alumnes de 6è de primària i 4t d’ESO.

De totes maneres, comenta que l’assistència al centre vilafranquí ha estat molt reduïda perquè molts pares han preferit esperar al setembre per tornar a l’escola.“Tot i la lògica alegria de retrobar-se, les mesures de distanciament fan que la sensació sigui una mica trista i estranya”, clou Loscos.

Baix Penedès
Pel que fa als principals municipis de la comarca del Baix Penedès, des de l’Ajuntament del Vendrell, el tècnic coordinador del departament d’Educació, Francesc Nieto, apunta que el retorn a les classes “ha estat desigual i seguint uns criteris professionals i també de les famílies, perquè l’assistència a classe és voluntària”.

Així les coses, Nieto comenta que “totes les escoles i instituts del Vendrell es troben per sota del 10% de l’alumnat” i, per exemple, el fet que els instituts hagin mantingut una certa activitat telemàtica fa menys necessària la presència física dels alumnes. Aquests equipaments es troben en plena preparació del final d’etapa de l’ESO i de les proves de la Selectivitat, per la qual cosa l’assistència respon sobretot una voluntat de donar una atenció personalitzada i també emocional als alumnes que finalitzen un cicle educatiu.

Encara al Vendrell, Nieto remarca que les escoles bressol municipal “no han obert portes, tot i estar preparades i tenir els equips docents a punt”. El motiu és que la immensa majoria de famílies no han volgut portar els nens i nenes, que són molt petits, a la llar d’infants. Val a dir, en aquest sentit, que la Generalitat no permet en cap cas portar un infant menor d’un any a la llar, atès que els experts consideren que el sistema immunològic dels petits no està prou desenvolupat.

Algunes de les xifres significatives de la baixa incidència en la represa anòmala del curs al Vendrell són, per exemple, que dimarts tot just havien anat a l’Escola Pau Casals dos alumnes dels cursos d’educació infantil, i cap entre els cursos de primer a cinquè de primària.

Pel que fa a Calafell, tampoc no havien tornat a les aules cap dels alumnes de primer a cinquè de primària, el 20% d’escolars de P3 a P5; també un 20% dels alumnes de quart d’ESO, el 30% dels de segon de batxillerat i la meitat, aproximadament, dels escolars de 6è de primària, que al setembre hauran de començar l’educació secundària.

També et pot interessar

Comentaris