Servei Vilafranca-UAB amb bus a partir del setembre
Un estudi fet fa més de tres anys ja establia que hi havia uns 400 universitaris com a potencials usuaris d’aquesta línia de transport públic, una demanda històrica al territori
Les poblacions de Vilafranca del Penedès i Sant Sadurní d’Anoia, amb la possibilitat encara que es pugui acabar d’establir alguna altra localitat com podria ser el cas de Gelida a l’espera que s’acabin de tancar els darrers detalls pendents d’un servei llargament reivindicat pels estudiants universitaris penedesencs, estaran connectades amb transport públic amb autocar fins a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a Bellaterra a partir del proper mes de setembre.
El servei podria entrar en vigor concretament dilluns dia 12, però la data definitiva pot variar uns dies. En qualsevol cas, tot i que aquest inici pot canviar uns dies o a tot estirar unes poques setmanes, és segur que és imminent tot coincidint amb les primeres classes del curs acadèmic 2022/2023.
Petició històrica
El regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, Aureli Ruiz, ha confirmat al 3d8 l’establiment definitiu d’un servei de transport d’estudiants que fa anys que es reclama des del territori. Primerament era només una idea apuntada des de la comunitat estudiantil, però el grup de Junts per Vilafranca ja el va reclamar via moció al ple municipal -aprovada per la totalitat de grups polítics- a l’anterior legislatura.
Tot plegat amb el suport de centenars de signatures recollides a través de la Joventut Nacionalista de Catalunya (JNC) i amb una important demanda del servei que va quedar palesa en un estudi que va revelar que, en el conjunt de la comarca de l’Alt Penedès, hi hauria ja a l’any 2019 aproximadament 400 estudiants hipotèticament usuaris del futur servei.
La petició del servei per connectar amb bus l’Alt Penedès i la UAB també es va fer a nivell polític al Parlament de Catalunya, al curs 2018/2019, però la pandèmia del coronavirus va aturar la posada en marxa. “Quan vols crear una nova ruta de transport públic s’ha de publicar la intenció de fer-la als butlletins oficials, la qual cosa es va fer l’any 2019 i teòricament s’havia de fer la licitació el 2020, però fins ara no ha estat possible”, explica Aureli Ruiz.
Valoració positiva
La nova línia de transport públic entre l’Alt Penedès i l’UAB serà gestionada per la Generalitat, que està enllestint els darrers serrells de com funcionarà amb l’empresa d’autocars que hagi de prestar el servei. Aureli Ruiz comenta que, a l’espera que es concretin tots els detalls, “hi haurà més d’un bus diari d’anada i tornada fins a la Universitat Autònoma”, potser un parell als matins i dos més en diferents horaris a les tardes.
El mateix regidor ha mostrat la seva satisfacció personal, del govern vilafranquí i que també fa extensiva a tot el consistori -atesa la unanimitat en l’aprovació de la moció per demanar el servei fa anys-, “perquè es faci realitat finalment una demanda molt esperada pel territori”.
“Que facis una feina i s’acabi complint és el màxim per a un polític”, ha afegit Aureli Ruiz, per concloure: “Quan estàs al govern has de solucionar problemes i aquesta és, concretament, una feina clara del que ha de ser un solucionador de problemes”.
Exigència d’ERC
En relació a l’anunci d’aquest servei fet pel 3d8, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) ha recordat aquest divendres al matí que el setembre del 2020, a punt de complir-se l’any de l’aprovació de la creació de la línia de transport per part del Parlament, ja va exigir a la conselleria de Territori, aleshores amb Damià Calvet al capdavant, que “posés immediatament en funcionament” la línia de bus Alt Penedès-UAB.
“Davant del caos de rodalies, els estudiants de la UAB no tenen cap alternativa real de transport públic per anar a la universitat des de l’Alt Penedès”, deia aleshores ERC i recorda ara.
ERC recorda, finalment, que el conseller Calvet va apuntar que el retard en l’inici del servei, que va pronosticar per al curs 2020-2021, però que la pandèmia va aturar, es devia a una “dificultat de tramitació, amb etapes a nivell europeu, per la creació d’aquesta nova línia”.