L’any passat van morir 9 persones menys en accidents a la vegueria

03/03/2022 - 15:15h

El 2021 es van produir 11 sinistres mortals al territori, en els quals van morir 11 persones, xifra que representa un 42% menys que el 2019

El 2021 un total d’11 persones van morir en 11 accidents de trànsit al conjunt de la xarxa viària interurbana de la vegueria Penedès. Respecte al 2019, va haver-hi 7 accidents i 9 víctimes mortals menys, cosa que representa un 42%.
Aquesta és una de les principals xifres que s’extreu del balanç de sinistralitat a la vegueria Penedès durant l’any 2021, presentat aquesta setmana pel delegat de la vegueria al Penedès, David Alquézar, i el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, que ha destacat que s’ha establert el 2019 com a comparativa atès que l’any anterior, el 2020, arran de la pandèmia, es considera un any excepcional i invàlid per les estadístiques.

Lamiel valora positivament la reducció d’un 42% de la sinistralitat respecte al 2019, quan hi va haver 18 accidents i 20 víctimes mortals. Segons diu, aquests paràmetres estan dins dels objectius del Pla de Seguretat Viària elaborat la tardor passada, en el qual es proposa reduir un 15% la sinistralitat els propers dos anys. A llarg termini, la finalitat del pla és reduir un 50% els accidents el 2030, però encara va més enllà i proposa erradicar les víctimes mortals en accidents de trànsit el 2050.

Lamiel apunta que la sinistralitat l’any passat va estar marcada per la pandèmia i prova d’això és que entre els mesos d’abril i juny és quan es van produir més accidents perquè és quan es va obrir la mobilitat de forma general. Tot i que les víctimes mortals es redueixen, els ferits greus registren un petit increment respecte al 2019 del 2,2%.
Segons Lamiel, els accidents a la vegueria Penedès es produeixen en punts molt dispersos, no en trams concrets de cap carretera com passava abans amb l’N-340, i això fa que la policia hagi de dur a terme, també, una feina més dispersa i intentar ser “en diferents punts del territori”. Així, dels 11 sinistres mortals, només en una carretera se’n van registrar dos: a la C-15 i, en canvi, a la resta de vies se’n va produir un.

Segons el director del Servei Català de Trànsit també val la pena destacar que en vies ràpides que acumulen molts vehicles, sobretot des de la gratuïtat del peatge, com pot ser l’AP-7, si bé és cert que hi ha més accidents, aquests són menys greus. Així, 6 dels 11 accidents mortals van tenir lloc en vies secundàries.

Més mortalitat a l’Alt Penedès
Per comarques cal destacar que l’Alt Penedès, amb set víctimes mortals, aglutina més de la meitat dels morts de tota la vegueria Penedès i que, segons les dades del Servei Català de Trànsit, l’any passat no va haver-hi cap víctima mortal a les carreteres del Baix Penedès.

Pel que fa a les dades de gènere, tal com passa a la resta de Catalunya, a les carreteres de la vegueria Penedès hi va haver més homes morts i ferits de gravetat que dones. Concretament, el 2021 van morir 9 homes i 2 dones i gairebé el 70% dels ferits greus van ser homes.

Pel que fa a les franges d’edat, la franja amb més morts va ser la de 35 a 44 anys, que va acumular 4 de les 11 víctimes. En canvi, a partir dels 55 anys no es va produir cap defunció. Això es deu, segons apunta Lamiel, al fet que la pandèmia ha reduït la mobilitat de les persones més grans, però no la de les persones més joves.

Creixen els atropellaments mortals
Un dels fets més rellevants de la sinistralitat a les carreteres de la vegueria Penedès de l’any passat és que de les 11 víctimes mortals, 6 van ser col·lectius vulnerables. Concretament, van morir tres motoristes i tres vianants. No obstant en el cas dels motoristes, respecte al 2019 s’ha produït una davallada ja que el 2019 van perdre la vida 6 motoristes i el 2021, tres.

Pel que fa als motoristes, Lamiel ha avançat que aquest any es portaran a terme diverses estratègies per reduir els accidents d’aquest col·lectiu. Es distribuirà informació, es faran formacions i es posaran en marxa dues motos espiells, que denunciaran les conductes irregulars.

Pel que fa als accidents de vianants, Lamiel reconeix que “no haurien d’existir avui en dia” i apunta que hi ha un patró que els farà reflexionar per possibles causes: “molts atropellaments en vies interurbanes es produeixen quan es pon el sol, en vies ràpides i també amb un cotxe vell, cosa que pot fer-nos deduir que el conductor pot haver sortit del vehicle per arreglar-lo o demanar ajuda i això faciliti l’atropellament”.

Finalment, en el cas dels accidents per irrupció d’animal, destacar que s’han detectat diversos punts de la vegueria amb forces sinistres per aquest motiu, com pot ser l0N-340 a l’Arboç, la C-32 a Cunit, la B2121 a Pacs o l’AP7 entre la Granada i Martorell. En aquest últim punt Lamiel ha reconegut que això mostra que cal millorar les mesures de protecció de les vies ràpides, on hauria de ser impossible que entrés cap animal dels que provoquen més sinistres, com pot ser el porc senglar.

També et pot interessar

Comentaris