Peatges caducats

Ricard Vinyals
26/08/2021 - 21:00h

Dimecres, 1 de setembre, s’alliberaran els peatges de les autopistes AP-7 i AP-2 que travessen bona part del Penedès

Sovint es pot abusar del qualificatiu d’històric a l’hora de valorar un esdeveniment o jornada, però dimecres que ve, 1 de setembre, ben bé podrà ser recordat així per qualsevol persona del Penedès que utilitzi més o menys habitualment les autopistes AP-2 i AP-7.

Aquestes dues vies ràpides deixaran de ser de pagament la mitjanit de dimarts o inici de dimecres perquè serà aleshores quan entrarà en vigor la fi de la concessió de les dues autopistes a l’empresa Abertis i, per tant, el govern estatal n’assumirà la gestió sense peatges.

Això, de moment, perquè molt probablement l’any 2024 s’establirà alguna altra modalitat de pagament per a l’ús d’aquestes autopistes, si bé ja es parla que a un preu molt inferior al que es paga actualment. De fet, el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya parla, per exemple, d’un ‘peatge’ de 2 cèntims d’euro per quilòmetre. Això voldria dir poder anar per autopista de Barcelona a Tarragona per uns 2 euros, un preu molt inferior als 9,5 euros que val avui mateix.


Els trams d’autopistes on s’eliminaran dimecres els peatges són, exactament, l’AP-7 tant de Barcelona a Tarragona com des de Barcelona fins a la Jonquera, a més del tram de l’AP-2 des de la Mediterrània (El Vendrell) a Saragossa.

Amb l’entrada de l’any 2020 ja havien quedat alliberats de pagament els aproximadament 450 quilòmetres entre Salou (Tarragonès) i Alacant. I també se suprimeixen les cabines de pagament a l’autopista C-32 a la comarca del Maresme (Montgat-Palafolls) i a la C-33 de Montmeló a Barcelona, que com l’AP-2 i l’AP-7 finalitzen la concessió aquest 31 d’agost 2021 històric per als automobilistes.

En total, s’alliberaran 415 quilòmetres; mentre que a tota Catalunya quedaran de pagament 130 quilòmetres, entre els quals l’autopista C-32 o Pau Casals que travessa la costa del Baix Penedès i que no venç la concessió fins el 2039.

El debat sobre el 2024
Algunes entitats en contra dels peatges, com la plataforma veïnal de les Terres de l’Ebre ‘Prou, AP-7 gratuïta ja!’ canviarà de nom, pel de ‘Mai més de pagament’, i ha anunciat que continuarà treballant per la gratuïtat de les autopistes també més enllà de l’any 2024. Aquella data, el govern estatal estudia implantar un model de pagament per ús de les vies ràpides d’arreu d’Espanya i que aniria en funció dels quilòmetres recorreguts.

En canvi, des de la Generalitat es proposa aplicar el model vinyeta o tarifa plana, que està implantat en països europeus com Alemanya i Suïssa que implicaria per a qualsevol ciutadà titular d’un vehicle pagar una quantitat anual per a l’ús de les carreteres i autopistes. El cost que suposaria per als conductors seria entre 60 i 100 euros a l’any, segons va calcular la Generalitat el 2017.

Amb tot, el Ministeri de Transport de l’Estat ja ha avançat que no es pot aplicar aquest sistema només en una part concreta del territori, com seria el cas de Catalunya.

La Comissió Europea es decanta més per aplicar el model ‘espanyol’ que no pas la vinyeta defensada per la Generalitat, atès que respon més a la filosofia de “qui contamina paga”.

Des de Brussel·les s’entén que es penalitza l’ús del cotxe privat més que no pas la vinyeta, que convidaria a entrar més a les autovies i autopistes. El RACC i la Cambra de Comerç de Barcelona, per exemple, també aposten pel model de l’Estat.

Des de l’esmentada plataforma antipeatges es rebutja qualsevol decisió de tornar a cap mena de pagament per l’ús de les autopistes i que el manteniment d’aquestes, raó que argumenta el govern de l’Estat per aplicar algun peatge ni que sigui simbòlic, es pot fer a càrrec dels pressupostos generals.

El cost de manteniment oscil·la entre els 50.000 i 100.000 euros anuals per quilòmetre. “Dir que no hi ha prou diners per mantenir les carreteres és una gran mentida; l’AP-7 s’ha pagat 35 vegades més del que va costar”, ha explicat en aquest sentit Llorenç Navarro, portaveu de la plataforma ebrenca. L’entitat també defensa que amb la gratuïtat de l’AP-7, per exemple, reduirà els accidents de trànsit mortals en un 80%, que és la xifra que es registra per xocs frontals en carreteres estatals com l’N-340.

Descomptes a la C-32

Per bé que des del territori fa anys que es reclamen descomptes i fins i tot la gratuïtat de l’autopista C-32 del Vendrell a Sitges, no ha estat fins al cap d’uns mesos de confirmar-se que les autopistes estatals AP-2 i AP-7 serien gratuïtes a partir del 31 d’agost que la Generalitat no va acordar aplicar uns importants descomptes a la C-32.

Això sí, amb condicions. Caldrà ser resident al territori (Baix Penedès i Garraf), fer el viatge d’anada i tornada el mateix dia entre els mateixos llocs d’origen i destí i, sobretot, només en jornades laborables.

En el moment d’anunciar-se els descomptes, el juliol en una reunió celebrada a Calafell, diversos agents van mostrar la seva incompleta satisfacció per la proposta.

El descompte que s’aplicarà a partir de dimecres serà del 40% en el tram entre Castelldefels i Sitges –peatge de Vallcarca- i del 70% en el tram entre Sitges i el Vendrell –barrera de Cubelles-.El peatge de Vallcarca que costa 6,89 euros suposarà 4,13 euros per als usuaris del Baix Penedès; mentre que al peatge de Cubelles passarà d’un cost de 4,11 euros als 1,23 euros amb el 70% de descompte.

Els usuaris de cotxes poc contaminants, elèctrics o que portin més de tres passatgers podran arribar al 75% de descompte en cada barrera. Per beneficiar-se de les bonificacions caldrà tenir un sistema de telepeatge (Via T) o descarregar-se l’aplicació gratuïta Awai, que mitjançant el localitzador GPS del telèfon mòbil detectarà i certificarà el recorregut del cotxe per cobrar el peatge amb el corresponent descompte.

La Generalitat destinarà uns 18 milions d’euros anuals a cobrir el desajust econòmic amb l’empresa concessionària de la C-32, Aucat (filial d’Abertis).

També et pot interessar

Comentaris