L’any 2020 porta canvis de preus i noves targetes de transport

02/01/2020 - 09:30h

La creació de targetes multi-viatges per anar a Barcelona i l’eliminació del peatge de l’AP-7 fins a Alacant, entre les novetats de l’any nou

El nou any 2020 que hem estrenat aquest dimecres ha arribat amb un nou sistema tarifari del transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona i amb preus nous, com és habitual de cada any amb alguna excepció com el passat 2019, en què els preus es van congelar molt probablement per la influència de tractar-se d’un any electoral.

Pel que fa als transports públics al voltant de l’àrea de Barcelona i que també afecten el Penedès, la desaparició de la targeta de 10 viatges (T-10) i la seva substitució per la T-Familiar, amb un preu de 10 euros per a 8 viatges; i la T-Casual, 1,15 euros més cara; són algunes de les novetats més destacades de l’inici del 2020.

A més, s’ha creat la targeta T-Usual, amb viatges il·limitats durant 30 dies per 40 euros dins la primera zona de l’àrea metropolitana però amb un cost de 106,20€ i de 113,75€ per a 5 i 6 zones, respectivament; tot i ser un 25% més barata que la T-Mes, que també desapareix. I també s’ha creat la T-Grup.

Totes aquestes targetes s’afegeixen a la T-Jove, que redueix el seu cost a 80 euros per a una zona (207,40€ per a 5 zones i 222,25€ per a 6 zones, la que arriba al Baix Penedès); i a la T-16, que es manté gratuïta per a menors de 16 anys.

Mentre que la T-Casual ha implicat un augment de preu, la T-Usual comporta una rebaixa i la de nova creació, la T-Grup, té un preu de 79,45 euros per una zona i és multipersonal fins a 70 viatges.

Val a dir que les crítiques per la desaparició de la T-10 van fer que dies després d’anunciar-se els nous títols se’n creés un darrer, la T-Familiar, que permet els viatges multipersonals fins a un màxim de 8 trajectes per 10 euros; per tant, més car que la T-10 vigent fins a final del 2019 (10,20 euros per 10 viatges).

El tren, més car; l’avió, més econòmic
Pel que fa als bitllets de tren, la companyia Renfe ha decidit apujar el preu de tots els bitllets. En el cas de l’AVE i la Llarga Distància, l’increment ha estat de l’1,10%, mentre que en el cas de Rodalies i Regionals, l’augment és d’un 1%. Tot i això, aquesta mesura no afectarà el gruix de viatgers que agafen el tren a Catalunya, ja que els preus de Rodalies i els regionals que no són intercomunitaris els fixa la Generalitat, titular del servei.

Encara en l’àmbit del transport per l’àrea metropolitana de Barcelona, el Consell Metropolità de l’AMB ha acordat apujar un 1,1% el preu del taxi i s’ha eliminat la tarifa T3, deixant només una tarifa diürna (T1) i una nocturna i de caps de setmana (T2). A més, s’elimina el suplement de maletes seguint la tònica de la majoria de ciutats europees.

Viatjar en avió, en canvi, pot ser més barat que el 2019 ja que les taxes aeroportuàries d’Aena es reduiran un 1,44% a partir del mes de març, segons va informar la Comissió Nacional del Mercat dels Valors (CNMC). A més, Enaire té previst rebaixar les taxes de ruta per sobre del 12% de reducció que ja va aplicar aquest 2019.

Electricitat, gas i aigua
Pel que fa al preu de l’electricitat, la part regulada del rebut, que representa el 41,14% de la factura elèctrica, s’ha prorrogat per al 2020. El govern espanyol així ho va aprovar, ja que tot i que amb el nou any ha entrat en vigor una reforma de la tarifa elèctrica on una part de la mateixa la determina la CNMC, no s’ha arribat a temps per establir els nous preus.

Tot i això, és possible una rebaixa ja que la CNMC ha fet la seva proposta sobre l’ús de xarxes de transport i subministrament de l’electricitat als consumidors, conegut com a peatges, i aquesta passa per una reducció mitjana del 5,6% d’aquests peatges, que tindrà un impacte diferent segons el col·lectiu de consumidors.

A més, la nova proposta inclou la divisió de les tarifes en sis períodes –fins ara només n’hi havia dues- per a l’energia, i també sis en el cas de la potència, a excepció de la 2.0TD. A més, s’incorporen nous períodes horaris depenent del dia, el mes i fins i tot el lloc de residència, ja que estableix diferències entre la península, les illes i Ceuta i Melilla.

De la seva banda, l’anomenada Tarifa d’Últim Recurs (TUR) de gas natural ha baixat un 4% de mitjana des de l’1 de gener en comparació amb el darrer trimestre de l’any 2019.

En el cas de l’aigua, l’AMB va aprovar una rebaixa de gairebé el 5% en la tarifa de subministrament en 23 municipis, cap dels quals correspon a la zona del Penedès.

Fi del peatge a l’AP-7 entre Salou i Alacant
Més enllà dels increments i baixades de preu, el 2020 ha començat amb menys peatges d’autopistes després que el tram de l’AP-7 entre Salou i Alacant hagi quedat alliberat coincidint amb la finalització de la concessió d’explotació d’aquesta via ràpida estatal. Aquest tram d’autopista té un recorregut de 450 quilòmetres, és el primer gran tram que transcorre per terres catalanes on s’han aixecat les barreres i la concessionària Abertis ha construït un nou peatge troncal al municipi de Vila-seca (Tarragonès) -en el punt on comença la seva concessió-, mentre que el 31 d’agost del proper any 2021 quedaran alliberades la resta de l’AP-7 (que afecta directament les comarques de l’Alt i el Baix Penedès), i també la C-32 al Maresme i la C-33 a l’alçada de Mollet del Vallès, vies que són titularitat de la Generalitat.

En línies generals, els peatges de titularitat de la Generalitat s’han incrementat amb l’entrada del 2020 un 0,1% de mitjana, mentre que els estatals ho han fet en un 0,84%. Aquests increments contrasten amb les importants -i criticades- pujades d’ara fa un any, quan els preus es van encarir un 2,2% a la C-32 i un 1,67% a les autopistes de l’Estat com l’AP-7 i l’AP-2. Aquestes últimes ja havien pujat un 1,91% el gener de fa dos anys.

Pel que fa a l’autopista C-32 pels Túnels del Garraf, l’encariment amb l’inici del nou any ha estat d’un 0,14%, i ara el cost del peatge és de 6,94 euros per trajecte. Pels vehicles lleugers amb sistema de pagament per Teletac, l’increment pels viatges de dilluns a divendres ha estat d’un 0,21%, fins als 4,86 euros per trajecte. En canvi, el tram d’autopista de Sitges al Vendrell ha quedat congelat i aquest any continua costant 4,14 euros -3,05€ pels vehicles lleugers-.

Canvis pendents d’aplicar durant l’any
L’entrada del 2020 ha comportat nous canvis de preus, però també n’hi ha que, a més d’altres mesures econòmiques, entraran en vigor al llarg d’aquest any nou.

Un d’aquests canvis fa referència a les pensions, que el govern espanyol va prometre d’augmentar per sobre del 0,25% anual que havia aprovat l’anterior executiu del PP i que s’apujaran un 0,9%, però aquest increment -amb caràcter retroactiu a 1 de gener- haurà d’esperar encara unes setmanes a entrar en vigor perquè primer cal formar un nou govern presidit pel socialista Pedro Sánchez.

El govern central va decidir apujar les pensions d’acord amb el comportament de l’IPC i que el salari mínim interprofessional (SMI) creixi dels 900 als 1.000 euros, també amb caràcter retroactiu; i que el sou dels funcionaris s’augmenti en un 2%.

També durant l’any -concretament, el 6 d’abril i amb la marca ‘Avlo’- entrarà en vigor el bitllet d’AVE ‘low cost’ entre Barcelona i Madrid. Els trajectes costaran entre 10 i 60 euros.

I també durant tot aquest any es podran canviar les antigues pessetes per euros, una cosa que deixarà de ser permès al Banc d’Espanya el 31 de desembre. Encara queden pessetes per un import global de 1.610 milions d’euros.

Finalment, val a dir que a partir de l’1 d’abril es començaran a multar els vehicles als quals ja se’ls ha prohibit l’accés a la ciutat de Barcelona per la implantació de la zona de baixes emissions, amb l’objectiu de reduïr-ne la contaminació. Les multes podran oscil·lar entre els 100 i els 1.800 euros, segons el tipus d’infracció i reincidència.

També et pot interessar

Comentaris