Salut mental

08/05/2026 - 08:30h

Maite Colomer

Segons l’OMS, parlar de salut és parlar de salut física, mental i social. No hi ha salut si una de les tres està malalta.

La nostra societat sempre ha tingut molta cura de la salut física; ja de petits, qualsevol símptoma de febre o dolor físic ens ha portat al metge, però la salut mental i social no tenen la mateixa consideració.

Des de la psicologia fa anys que s’està divulgant la relació entre física, química i emocions. S’ha demostrat que les emocions no són només sentiments abstractes, sinó que en la seva base rauen processos biològics i fisiològics. Per tant, la salut física, la mental i, també, la social estan estretament lligades, i no podem concebre’n una sense considerar les altres.

Cal que tinguem cura de la nostra salut mental, igual com la tenim de la nostra salut física.

Hem d’aprendre a parlar dels nostres sentiments; ser capaços d’expressar com ens sentim és un senyal de fortalesa i seguretat i no de debilitat, com ens ha fet creure fins ara la societat.

També es molt important ser una persona activa; fer exercici millora l’estat d’ànim i redueix l’estrès i l’ansietat. La nostra dieta també és important, ha de ser equilibrada.

Per altra banda, els humans som éssers socials i ens cal mantenir relacions amb altres persones i trobar i fer alguna activitat que ens agradi, la que sigui, però que permeti un temps d’evasió dels maldecaps diaris.

Si aconseguim prendre consciència de les nostres emocions i estat d’ànim, notarem de seguida quan la salut mental no és l’adequada i podrem demanar ajuda abans que el problema sigui massa greu. Igual que demanem ajuda per qualsevol problema físic, també necessitem demanar ajuda per un de psicològic, per petit que sigui.

També et pot interessar

Comentaris