La pista del barri

09/02/2023 - 09:48h

Daniel García Peris

Compartir espais educatius com les pistes de bàsquet i futbol fora de l’horari escolar és una iniciativa que pot portar molts beneficis a la comunitat, però malauradament, a molts pobles mitjans i grans, aquestes instal·lacions sempre són tancades fora de l’horari escolar. En molts casos no hi ha alternatives disponibles properes per fer esport. La situació posa en evidència un conflicte important, ja que hi ha molts residents que no tenen accés a instal·lacions esportives adequades per practicar esport i mantenir-se en forma. No tot es pot deixar el running pels carrers i camins com a únic esbarjo esportiu. Malgrat que personalment m’he convertit en un fidel seguidor d’aquesta pràctica, s’ha de tenir en compte totes les possibilitats i les facilitats que generen els esports d’equip tradicionals.

La falta d’accés a instal·lacions esportives bàsiques pot fomentar l’exclusió social i la desigualtat, perquè els veïns i certs col·lectius no tenen les mateixes oportunitats que altres en el seu desenvolupament. Especialment és visible en el cas dels joves amb mancança de punts de trobada adients. Per això, és important considerar la possibilitat de compartir per aprofitar al màxim els recursos, i alhora, proporcionar a la comunitat una alternativa saludable i segura per practicar esport. Així es promou la interacció social, la salut i el benestar de la població.

És curiós com en barris i pobles petits arriba a ser més fàcil practicar l’esport i organitzar activitats comunitàries gràcies a pistes polivalents que són accessibles sense problemes. Per contra, en municipis amb nuclis poblacionals més importants el fet de protegir els espais contra la vandalització genera un dèficit d’oportunitats o una duplicació innecessària de recursos amb la implantació de pistes antivandàliques en parcs. Cal trobar una manera eficient d’equilibrar les dues necessitats. Els ajuntaments han de tenir una responsabilitat important a l’hora de coordinar la gestió d’aquests espais educatius per al màxim aprofitament. Especialment en poblacions mitjanes com al Penedès. Poden tenir un paper clau per garantir que les instal·lacions esportives estiguin disponibles per a la comunitat fora de l’horari escolar. Cal implicar-se col·laborant amb les escoles i altres institucions educatives per planificar un calendari d’ús compartit.

També et pot interessar

Comentaris