El sector del vi dona veu als consumidors per millorar

FOTO: ACN
21/12/2022 - 18:21h

Neix Enoconsens, una eina per conèixer les preferències dels que beuen vi

L’aliança de recerca i4vi ha posat en marxa el primer panel de consumidors del vi de Catalunya per tenir una fotografia àmplia de quines són les demandes reals del mercat. Sota el nom d’Enoconsens, el projecte neix coordinat pel Centre Tecnològic del Vi (Vitec), amb la col·laboració de l’INCAVI, l’IRTA i la Universitat Rovira i Virgili.

La intenció és atraure un miler de participants d’arreu del país, amb l’única premissa que no siguin experts del món del vi. “Volem intentar conèixer per què una persona té unes determinades preferències a l’hora de comprar una ampolla”, apunta el director general de Vitec, Sergi de Lamo, que detalla que el panel funcionarà amb enquestes virtuals i també amb tastos presencials.

De Lamo admet que és una paradoxa el fet que fins ara no es disposi de cap panel format per consumidors inexperts, el qual permeti afinar els productes que el sector treu al mercat. El director general de Vitec recorda que al sector de l’alimentació hi ha panels genèrics de consumidors impulsats per consultores internacionals, i atribueix la falta d’un estudi només del vi a un tema de “complexitat” informàtica i organitzativa.

“Però no podem oblidar que Catalunya és una gran potència vinícola, amb 12 Denominacions d’Origen que produeixen milers de productes”, ressalta De Lamo, que assegura que el sector “necessita entendre millor” quines són les inquietuds dels consumidors. “Estem molt acostumats a panels d’experts on es valoren les aromes dels diferents matisos d’una copa de vi, però ara volem saber quins són els gustos dels consumidors, quina és la influència de l’etiqueta o de les campanyes publicitàries”, afegeix.

Amb tota la informació recopilada amb el nou panel de consumidors, assegura, els cellers i les administracions podran fer més diana a l’hora de posicionar millor el producte, generar més ingressos i pagar millor totes les baules de la cadena, inclosos els pagesos: “En definitiva, tindrem més equilibri territorial”.

Els interessats a formar part d’aquest primer panel de consumidors s’hi poden inscriure a través del portal web d’Enoconsens, on se’ls instarà a respondre un complet formulari sobre preferències en el consum del vi i sobre el seu perfil personal. A partir d’aquí, el panel es segmentarà per edats per anar desenvolupant diferents estudis.

Primeres investigacions

Les primeres investigacions que es posaran en marxa el 2023 seran dues. Per una banda, Enoconsens es proposa aprofundir en els hàbits de consum dels joves d’entre 20 i 35 anys, “que són un sector més avesat a beure cervesa i combinats destil·lats que no pas una copa de vi”. De Lamo confia que l’estudi permetrà entendre per què passa això i trobar eines per revertir-ho.

El segon estudi es focalitzarà a veure si els consumidors perceben i valoren les mesures vinculades a la sostenibilitat que estan implantant els cellers. Els impulsors del panel destaquen que el món vitivinícola està sent capdavanter en polítiques per reduir la contaminació, però lamenten una certa falta de capacitat de comunicar-ho als consumidors, “molts dels quals pensen que una ampolla que pesi més vol dir que conté un vi més bo, fet que va en detriment de la petjada de CO2”.

També et pot interessar

Comentaris