Les vendes dels cellers de les DO catalanes van fregar els 315 milions d’euros el 2019

FOTO: ACN
18/02/2021 - 19:00h

L’INCAVI estrena una eina amb el detall de la producció de les onze Denominacions d’Origen catalanes des del 2015

Els cellers de les Denominacions d’Origen catalanes van facturar 314,9 milions d’euros (MEUR) durant el 2019, un 3% més que quatre anys enrere. És una de les dades que recull i permet comparar la nova eina de consulta estrenada per l’INCAVI, que per primer cop desgrana la producció de tots els cellers catalans des del 2015 fins el 2019.

Pel que fa al global d’ampolles venudes arreu del món, durant el 2019 les DO en van distribuir 100,8 milions, 47 dels quals a Catalunya. En conjunt, això representa una disminució del 5,8% en comparació a fa quatre anys.

Tot i el descens en nombre d’ampolles, des de l’INCAVI celebren que hi hagi una evolució positiva el valor: “És l’objectiu de tots”.Les dades recullen la comercialització de gairebé tots els cellers de les DO de vi catalanes -611 empreses- excepte d’Alella, degut a una manca històrica de transmissió d’informació que l’INCAVI i el Consell Regulador confien resoldre els propers mesos.

També properament, l’INCAVI espera poder incorporar totes les dades de vendes dels cellers corresponents al 2020, de manera que la informació estigui actualitzada amb informació de l’any de l’esclat de la pandèmia.

Segons les últimes dades incorporades, durant el 2019 la facturació dels cellers catalans al conjunt de l’estat espanyol –excepte Catalunya- va ser de 52,2 MEUR amb 17,7 milions d’ampolles. Si es comptabilitza tot el mercat de la Unió Europea, la xifra s’eleva als 59,3 MEUR facturats i 23 milions d’ampolles venudes. Finalment, en el cas de la resta d’exportacions, l’activitat va ser de 49,4 MEUR i 13 milions d’ampolles.

Puja el preu mitjà de venda

A banda de la facturació agregada i el global d’ampolles venudes, també s’ofereix informació del preu de venda mitjà de les ampolles. Actualment, a Catalunya aquesta xifra se situa en els 3,12 euros, incrementant els 2,85 euros del 2015. Un augment que l’INCAVI atribueix a l’evolució del comportament dels consumidors. Amb tot, subratllen que aquest preu és la venda des del celler, i admeten que desconeixen quina és la mitjana de l’import que acaben pagant els clients.

El cap de Secretaria de l’INCAVI, Xavier Agell, ha celebrat l’augment de valor unitari i global de les vendes. “És un reflex que cada vegada els vins catalans tenen més quota de mercat, amb més presència als restaurants i al canal de l’alimentació, fet que fa guanyar valor conjunt i individual”, ha apuntat. Agell ha reconegut que el sector desitjaria “una evolució més ràpida”, però s’ha mostrat satisfet amb el progrés aconseguit els darrers anys.

Al seu torn, el director general, Salvador Puig, ha destacat que l’increment de valor és l’ítem que, a efectes pràctics, més acaba repercutint a tots els agents, des de la pagesia fins el distribuïdor final: “L’objectiu que tenim tots és que el producte es valori més, per a què la gent es pugui guanyar més bé la vida”.

Puig ha lamentat que a hores d’ara el nou aplicatiu no permeti consultar les dades de venda dels cellers del 2020, “un any que ha estat un autèntic daltabaix que distorsionarà totes les tendències”. A l’espera d’incorporar aquesta informació, ha avançat que les dades “són dolentes”, tot i que ha matisat que el sector les preveia “molt pitjors”. Puig ha assenyalat que la davallada de vendes prové especialment del canal HORECA, i ha emplaçat a consultar la informació durant els propers mesos.

En el mateix sentit, Puig també ha apuntat que durant les properes setmanes l’INCAVI preveu fer públic l’informe Nielsen que anualment recull el consum de vi català amb dades detallades de tot el 2020.

També et pot interessar

Comentaris