La crisi de la Covid-19 manté congelats la majoria de preus del 2020

El peatge troncal de l’AP-7 a Martorell, que passarà a la història el 31 d’agost d’aquest any 2021.
06/01/2021 - 09:00h

Aquest 2021 destacarà per la supressió dels peatges de les autopistes estatals el 31 d’agost

El nou any 2021 ha arribat amb una congelació en el transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona. Recordem que just pocs dies abans de Nadal, el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) aprovava congelar les tarifes de tots els seus títols i allargar la caducitat els títols vigents fins al 31 de desembre del 2021.

En la mateixa línia de mantenir-se congelats pels efectes de la crisi de la Covid-19 es mantenen els preus del 2020 en diferents subministraments com l’aigua o l’electricitat, un fet que es repeteix en el cas del servei de taxis i de la xarxa ferroviària de Rodalies.

Pel que fa a les autopistes que depenen de la Generalitat, que en el cas que afecta el Penedès és la C-32 que va de Sitges al Vendrell, el Departament de Territori i Sostenibilitat va acordar rebaixar el preu del peatge un 0,8%, d’acord amb la caiguda de l’Índex de Preus al Consum (IPC).

El transport públic, doncs, no ha patit canvis de tarifa amb l’entrada de l’any nou malgrat el dèficit que acumula. Amb l’esclat de la crisi de la Covid-19 –que ha comportat una caiguda dràstica d’usuaris per les restriccions en la mobilitat- el dèficit de l’ATM s’ha disparat fins als 750 milions d’euros. D’aquesta manera, el bitllet senzill continua amb el canvi d’any tenint un preu de 2,40 euros en una zona; la T-Casual 11,35 euros; la T-Usual 40 euros; la T-Jove 80 euros; la T-Dia 10,50 euros; la T-Familiar 10 euros i la T-Grup costa 79,45 euros. En el cas de les famílies monoparentals o nombroses, la T-Usual es manté en els 32 euros, la T-Jove en els 64, i la T-70/90 en els 63,55 euros.

Pel que fa al taxi, el Consell Metropolità de l’AMB va aprovar també, ja fa unes setmanes, no pujar tarifes de cara al 2021. Per tant, la baixada de bandera es manté aquest 2021 en els 2,25 euros, així com els suplements per als trajectes cap a o des de l’aeroport del Prat (4,30 euros), amb origen a l’Estació Marítima del Moll Adossat (4,30 euros) i a l’Estació de Sants (2,50 euros), entre d’altres. També, les de nits especials com Sant Joan, Nadal i Cap d’Any, amb 3,10 euros.

El mateix ha passat en els preus de la companyia ferroviària Renfe, que manté les tarifes per a tota la xarxa de Rodalies Barcelona, ja que el servei queda integrat dins el sistema tarifari de l’ATM.

Supressió d’alguns peatges
Pel que fa a les autopistes, les que que depenen de la Generalitat han vist rebaixat el preu del peatge de mitjana l’esmentat 0,8%, en consonància amb la davallada de l’IPC corresponent al mes d’octubre (l’últim que es prenia com a referència). Cal recordar que dues d’elles, la C-32 al Maresme i la C-33 de Montmeló a Barcelona, finalitzen la concessió al llarg d’aquest 2021, concretament el 31 d’agost.

Tanmateix, aquest 2021 serà notícia per la supressió prevista del peatge de l’autopista AP-7 a Martorell i també fins a Saragossa, entre d’altres. El 31 d’agost finalitza el contracte d’adjudicació a l’empresa Abertis de la via ràpida que travessa tot el Penedès i aleshores s’eliminaran les barreres de peatge tant al tram de l’AP-7 de Barcelona a Tarragona com des de Barcelona fins a la Jonquera, a més del tram de l’AP-2 des de la Mediterrània a Saragossa.

Recordem que amb l’inici de l’any 2020 havien quedat alliberats ja de pagament els aproximadament 450 quilòmetres entre Salou (Tarragonès) i Alacant.

Mentre els peatges de les autopistes estatals siguin operatius, val a dir que l’arribada de l’any nou ha coincidit amb una rebaixa de preu, concretament d’un 0,11%. És una reducció molt moderada, però feia més de cinc anys que les tarifes dels peatges d’autopistes com l’AP-7 o l’AP-2 no baixaven. Fa un any, per exemple, havien baixat un 0,84%.

Electricitat, gas i aigua
Pel que fa als preus del subministrament de diversos serveis bàsics, val a dir que en el cas de l’aigua l’AMB ha acordat congelar les tarifes de l’aigua en els 23 municipis que es troben dins el seu àmbit d’actuació, cap dels quals és al Penedès. Es tracta de les localitats que gestiona directament a través d’Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l’Aigua (ABEMCIA). L’any 2020, l’AMB ja aprovar una rebaixa dels preus del 5%, mentre que el 2019 les tarifes van quedar novament congelades respecte a l’exercici anterior.

Quant a l’electricitat, el govern espanyol ha anunciat a través del Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) la pròrroga dels peatges d’accés d’energia elèctrica de l’any 2020. Així, i tal com va succeir l’any 2019, no varia l’import de la part fixa de la factura de la llum, que representa més del 40% de la factura elèctrica. No obstant això, el govern espanyol preveu l’entrada en vigor d’una nova estructura del rebut de la llum a partir del pròxim 1 d’abril de 2021.

Les factures de gas natural són l’única excepció i han augmentat de preu amb l’entrada del nou any. El Ministeri per a la Transició Ecològica ha remarcat que la Tarifa d’Últim Recurs (TUR) s’ha incrementat concretament un 5,97%, després que ara fa un any baixés un 4% de mitjana. Pels clients amb consums iguals o inferiors a 5.000 kWh anuals (TUR1), la pujada des de l’1 de gener és del 4,6%, mentre que els clients amb consums entre 5.000 i 50.000 kWh (TUR) patiran un increment del 6,3%.

Altres preus
Pel que fa a altres dades de preus d’aquest nou any 2021, el salari mínim interprofessional (SMI) es manté en els 950 euros fixats el juny del 2020, per bé que l’IPC ha pujat un 0,8%; s’apuja un 5% l’impost de matriculació de vehicles, la qual cosa suposa un encariment entre 800 i 1.000 euros la compra d’un cotxe nou; i Correus ha pujat un 7,7% el preu dels segells de cartes i postals -fins als 0,70 euros-; i un 3,4% per a l’enviament a la resta d’Europa -fins als 1,50 euros-. Quant al preu d’enviar paquets, el 2021 és un 4,7% més car que el 2020.

També et pot interessar

Comentaris