“El truc per fer el cub de Rubik? Molta pràctica, repetició i paciència”
Entrevista a Pau Carbonell, organitzador de la competició oficial Vilafranca Open 2026
El 28 de febrer Vilafranca acollirà una competició ben singular. 60 persones enamorades dels cubs de Rubik posaran tot el seu talent, concentració i habilitat per completar amb el mínim temps possible els cubs 2×2, 3×3, 4×4 i 5×5, tot avalat per la World Cube Association, que és l’entitat que supervisa i garanteix la qualitat i igualtat de condicions en les competicions oficials.
Pau Carbonell, informàtic de formació i professor de tecnologia a l’institut de la Girada de Vilafranca de professió, és un dels impulsors del certamen, a l’empara de l’Associació Catalana de Speedcubing.
Diu que l’afició pels cubs de Rubik no ha mort mai. De fet, sempre han estat de moda. Tant és l’interès que desperta que les 60 places ofertes per a la competició que es farà a La Nau es van omplir en només 3 hores i ja hi ha una vintena de persones més en llista d’espera.
Tots els participants competint contra ells mateixos amb un únic objectiu, superar-se a si mateixos, rebaixar el temps d’execució i obtenir premi.
Com funciona un campionat de cubs de Rubik?
Hi ha diferents categories, 2×2, 3×3, 4×4 i 5×5. Cadascú porta el seu propi cub i el diposita a la zona de mescles. Es barregen manualment seguint una mescla específica per a cada grup. El jugador té 15 segons per inspeccionar el cub abans no comença a córrer el cronòmetre. A la competició hi ha un límit, tens dues oportunitats per fer el cub en menys de 3 minuts. Si no s’aconsegueix, et quedes amb els dos intents, i si ho has aconseguit, pots fer-lo 5 vegades.
El cub d’ara no és el que jo tenia als anys 80.
No! Actualment, la gran diferència és que hi ha molts recursos a l’abast. A internet hi ha molts tutorials en diversos idiomes i sempre et pots apropar a una competició, on trobaràs algú que t’explicarà unes regles bàsiques.
Però hi deu haver algun truc.
El truc és seguir una sèrie de passos i detectar un patró, com més patrons aprens més ràpid ets capaç de fer-lo.
Per on començo?
El primer pas és coŀlocar les 4 arestes d’un mateix color i a partir d’aquí, tot és molt intuïtiu. De fet, no cal saber cap fórmula matemàtica. O sigui, no per saber fer un cub de Rubik saps més matemàtiques. El que funciona és la pràctica.
Repetir una vegada i una altra.
És un esport molt repetitiu, sí; al final, hi ha molta memòria muscular al darrere.
Crec que no me’n sortiré.
Paciència i pràctica. L’aprenentatge del cub de Rubik és molt autodidacte.
Un 5×5, per exemple, en quanta estona es pot fer?
Jo, que no soc especialment bo, puc estar entre 1 minut i mig i 1 minut 40 segons. Però el rècord del món el té un polonès, que el fa en 40 segons.
Què tal, el nivell a Catalunya?
A Catalunya baixar dels 40 segons en un 4×4 és espectacular!
Es pot viure de fer cubs de Rubik?
Molt pocs s’hi dediquen professionalment. Algunes empreses de cubs et paguen les competicions i et regalen els seus productes perquè en facis publicitat. A més, també hi ha patrocinadors i entrenadors.
Almenys és un esport barat.
El cub més car pot arribar a costar 80 euros. Per exemple, els 7×7 més bons estan sobre un 50 o 60 €. Però amb un cub de 15 o 20 euros pots competir sense cap problema. Les inscripcions a les competicions també són força barates.
Hi ha federacions?
Federacions no, són associacions. No cal federar-se per competir. En definitiva, no es competeix contra un altre, sinó contra tu mateix. En els cubs de Rubik l’enfocament no és competir per ser el millor sinó com millorar per rebaixar el temps.
Molta esportivitat en aquest esport.
La dels cubs de Rubik és una comunitat molt sana, reuneix moltes edats diferents i tots els participants fan de tot.
Com ara què?
A més de competir, pots fer de jutge o de ‘game runner’, que és el que trasllada els cubs d’un lloc a l’altre, barrejar els cubs…
En l’era de les noves tecnologies amb molta gent enganxada a les pantalles, el cub de Rubik és una bona manera de desconnectar.
Sí, és una bona manera perquè per fer-lo t’has de concentrar exclusivament en el que estàs fent, de manera que un dels grans avantatges que té és que es potencia molt la concentració.


