“Amb el canvi climàtic la identitat del xampany es veu amenaçada”

El vilafranquí Jordi Melendo, expert en xampany (Foto: Leo Ginailhac)
25/04/2025 - 18:02h

Entrevistem Jordi Melendo, penedesenc crític de referència del xampany i resident a Reims (França).

Reconegut per tots els organismes i principals productors del sector, el vilafranquí Jordi Melendo es consolida com el crític de referència del xampany pel món hispànic. La guia que porta el seu nom ja ha arribat a les sis edicions i és l’única en espanyol per a un mercat de 550 milions de persones; el saló que organitza cada any a Madrid, que s’ha convertit en el punt de trobada de professionals de tot l’Estat, celebrarà aquest proper dilluns, 28 d’abril, la seva tercera convocatòria; i els seus viatges pel continent americà són cada vegada més freqüents. Instaŀlat des de fa quatre anys a Reims (França), de tant en tant passa per Vilafranca, on té la seva família i “molts amics”, assegura.

Com ha anat aquesta nova edició de la guia?
Bé, molt bé, estem satisfets perquè hem donat un pas endavant important cap a un disseny més avantguardista. Els productors de xampany, tant les grans cases com els petits ‘vignerons’ i també les cooperatives, continuen confiant en aquesta eina que els ajuda a donar-se més a conèixer i fins i tot a introduir-se a nous mercats, i en cada nova edició que en publiquem observem més interès per part dels professionals de l’hostaleria, la distribució, els sommeliers i els grans aficionats. Ara també es podrà adquirir en versió digital, cosa que permetrà arribar al continent americà, on la distribució és molt complicada i els costos, molt elevats.

I què ens pot dir del saló?
Doncs també molt content; el primer any vam tenir 30 productors participants i uns 600 assistents, a més de tres classes magistrals per part de tres experts; el segon vam augmentar a 40 elaboradors i hi van assistir més de 900 persones, amb 8 masterclass, i per a l’edició d’enguany, que tindrà lloc dilluns que ve, tot i comptar amb més cases interessades a presentar els seus productes ens hem plantat en 45 expositors.

Ens podria parlar de les activitats que porta a terme a l’Amèrica llatina?
Vam començar el 2023 per Mèxic, aquell any el creixement en aquest país va ser espectacular, amb un 68,2 % en volum i un 143,4 %. Segons organismes com el Fons Monetari Internacional i el Banc Mundial, al continent hi ha altres països amb economies emergents, encapçalats per Brasil, Argentina i Xile. El principal idioma del Brasil és el portuguès, però estic col·laborant amb un coŀlega brasiler per treballar també conjuntament aquest país. Després van Argentina i Xile, que són països més complicats perquè elaboren vins escumosos propis i són molt proteccionistes. A continuació venen un grup de països petits com Colòmbia, Perú, Panamà, Uruguai, Paraguai, Equador, en els quals el xampany va creixent, i tot i que ho fa lentament són mercats d’avenir. En conjunt, tots aquests països es beneficien dels recents acords comercials entre la Unió Europea i el Mercosur.

Com afecta la Champagne el tema dels aranzels dels Estats Units?
Molt, i hi ha molta preocupació; és el primer mercat del xampany, amb 27 milions d’ampolles el 2024, amb un valor de 819 milions d’euros. Certament el consumidor de xampany als Estats Units té un alt poder adquisitiu, però realment si finalment s’apliquen aquests aranzels els sector se’n sentirà.

Sembla que hi ha preocupació també pel canvi climàtic
Efectivament, amb l’augment de les temperatures el raïm madura més ràpid, i això comporta manca d’acidesa. L’equilibri clàssic del xampany es basa en una alta acidesa per obtenir frescor i longevitat. Amb més calor les veremes s’avancen, els esdeveniments climàtics extrems s’accentuen. Ara s’està experimentant amb noves tècniques de poda i amb noves varietats. La identitat del xampany es veu amenaçada.

També et pot interessar

Comentaris

1336