“A l’Institut Municipal de Formació de Vilafranca tenim més de 3.800 alumnes per curs”

Ester Garcia, al seu lloc de treball.
03/10/2024 - 19:08h

Entrevistem Ester Garcia, administradora general de l’IMF de Vilafranca del Penedès.

Llicenciada en Magisteri i en Psicopedagogia per la Universitat de Barcelona i la Ramon Llull, respectivament, i amb diversos postgraus, la barcelonina Ester Garcia, resident a Vilafranca del Penedès des de fa més de 20 anys i amb una experiència de més de 25 en la creació, impuls, gestió i direcció de projectes de formació, va ser la directora de l’Escola d’Enoturisme del 2015 fins a aquest 2024, quan ha passat a ser l’administradora general de l’Institut Municipal de Formació (IMF) de Vilafranca. Gestiona tres centres de formació que l’ajuntament vilafranquí considera d’interès per a la ciutat: l’Escola d’Art Arsenal, amb l’origen a Sant Sadurní el 1971 i a Vilafranca des del 1982 i actualment dirigida per Ferran Bohé; l’Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet, del 1999 i amb direcció de Carles Sanz; i l’esmentada Escola d’Enoturisme, del 2014 i que dirigeix Gerard Domingo. Els tres centres mouen més de 3.800 persones a l’any.

Quina és la seva tasca a l’IMF?
Treballar en equip amb els tres directors per poder avançar i millorar la qualitat dels tres centres formatius i, per exemple, donar més servei a la ciutadania de Vilafranca i pensar com podem apropar-los més a les empreses del territori. Cal que la formació que rebin els alumnes tingui un valor afegit tant per a la persona com per a les empreses. A l’escola de música, preparem l’accés als exàmens oficials. També m’he proposat avançar en la internacionalització d’aquests centres. En resum, ens coordinem amb les direccions perquè entre diverses persones podem aportar una visió més polièdrica de com millorar. I m’agrada apropar els centres de formació a la ciutadania.

Els alumnes de l’Escola de Música, per exemple, poden tocar per la festa major?
Sí, si participen a la Banda, o el grup de flabiols i els ministrers xics acompanyant el Drac de la FM dels Petits; però també en altres actes com les big band en el concert inaugural del Vijazz o a la Fira de Santa Llúcia, Carnestoltes o la Fira del Gall en diferents agrupacions. L’escola ofereix 25 especialitats d’instrument, i disposem de 27 docents en l’estructura de l’escola, 4 per als cursos de curta durada i 3 per als projectes en escoles de primària i secundària; és a dir, uns 34 professors, que l’any passat van tenir 586 alumnes de llarga durada i 1.714 de curta durada. També hi ha l’Aula Oberta, a partir dels 10 anys, i el Taller de Llenguatge per a adults.

Parlem de l’Escola d’Art Arsenal; què s’hi ofereix?
Tres cicles formatius de grau mitjà i tres de grau superior i que tenen a veure amb el disseny, les arts gràfiques i la joieria. L’any passat es va començar a aplicar un nou model de currículum i metodologia d’aprenentatge molt pràctica, basada en projectes i no tant amb les assignatures normals a què estem acostumats. L’equip docent ha fet un gran esforç per relacionar més l’aprenentatge als projectes reals d’empreses.

A què es refereix?
Doncs es tracta, per exemple, de fer el disseny d’una joia des d’un bon principi, treballant en un encàrrec real. L’any passat van treballar amb l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona. A partir d’un encàrrec d’una empresa hem de poder incorporar els continguts i que els alumnes cada vegada siguin més bons professionals. I, per exemple, treballarem per a la Fira Èxit de professions, que es farà aquest mes a Vilafranca.

D’acord…
I estem treballant perquè, a banda d’enviar grups d’alumnes d’Erasmus a l’estranger, puguem aconseguir que aquesta mobilitat internacional sigui d’alumnes de fora interessants a venir a veure què fem aquí. Aquests intercanvis ajuden a poder prendre una solució davant de temes comuns.

Parlem finalment de l’Escola d’Enoturisme, que vostè va dirigir; quin és el seu objectiu?
Fer una formació professional dins del camp de l’enoturisme. Els cicles formatius de grau superior se centraven molt en la formació professional, que engloba moltes coses, i existeix la part dels certificats de professionalitat, que sempre dic que és l’espai més curt que hi ha entre no tenir o tenir un títol i que utilitzen moltes persones que es troben a l’atur. Aquest certificat s’allarga un curs escolar, unes 600 o 700 hores; normalment es comença la formació al febrer, està regulat per un decret del Ministeri de Treball i cada comunitat l’adopta o incorpora, perquè estan pensats perquè algú sense cap formació d’un tema en pugui rebre, fer unes pràctiques i inserir-se en el mercat laboral amb el que ha estudiat. Els coneixements són prou amplis i estan prou ben dissenyats perquè els alumnes surtin sent operatius i amb més possibilitats de trobar feina del que estava estudiant. A més, també oferim formació a persones que ja treballen i que volen millorar algun aspecte de la seva activitat laboral. Parlem de cursos curts, de 20 o 30 hores; o també del curs de sommelier professional, del qual al gener iniciarem la cinquena edició.

Quin és l’índex d’inserció laboral per als alumnes de l’Escola d’Enoturisme?
Del 100%. Tothom surt amb feina dels cicles formatius de grau superior de Guia, Informació i Assistència Turística, amb perfil d’enoturisme i que dura dos anys.

Quin perfil d’alumne els demanen els cellers i quin vincle hi tenen?
Tenim vinculació amb més de 70 empreses, entre cellers, restaurants i d’altres del sector turístic. Ens demanen especialistes en turisme, perquè de fet els alumnes surten com a tècnics superiors en turisme, la formació que barreja la gestió turística amb la capacitat, per exemple, de saber conduir tasts. D’altra banda, des del principi, a l’escola vam tenir clar que els grups classe sencers havien de poder fer pràctiques als cellers en l’anomenada modalitat dual. Això, el 2018, gairebé no ho feia ningú; i fan unes mil hores de formació pràctica remunerades. Quan les empreses van començar a veure el que podien aportar els alumnes, ho van veure molt interessant i vam arribar a tenir més peticions de disposar d’alumnes dels que els podíem oferir.

Com veu el futur en aquest sentit?
Penso que el sector necessita més persones formades per poder treballar, perquè no és el mateix vendre vi que gestionar turisme. Nosaltres intentem aportar professionalitat a la gestió turística, que pot esdevenir un atractiu molt important per a l’enoturisme. És un sector que té un espai de creixement molt gran, perquè estem en una zona turística molt interessant, on es fan cada vegada vins amb més repercussió i on també es poden potenciar, a més dels cellers, els restaurants, allotjaments i també la part del patrimoni i la història cultural. Tenim un paisatge que veiem com normal, però és excepcional i els seus cuidadors, com els viticultors, s’han de guanyar la vida.

Abans parlava de la internacionalització de l’oferta formativa a Vilafranca. Aquest seria un sector clau…
Sí. Tenim aproximadament un 10% de l’alumnat de fora i veiem un interès creixent de venir a formar-se i aprendre d’aquest territori, on molts d’ells es volen quedar perquè tenim qualitat de vida.

Qualitat com la de l’escola, entenc…
El març d’aquest any, l’Agència Catalana de la Formació Professional a Catalunya, que reconeix els centres de Formació Professional Integrada, ens va reconèixer com a tal. Som un dels 40 primers centres que hem rebut aquest reconeixement, que implica desenvolupar tot tipus de formació professional, pensant en tots els públics i les seves necessitats, en un sector concret, en el cas de l’Escola en l’Enoturisme a Catalunya.

Acabo. Pel que m’ha explicat, l’IMF de Vilafranca forma anualment diversos centenars d’alumnes…
Entre les diferents escoles i els diferents models de formació, són aproximadament 3.800 els alumnes que hem atès, sí.

També et pot interessar

Comentaris