La meitat dels més de 340 cellers del Penedès ja són visitables i ofereixen activitats

11/01/2024 - 10:48h

L’activitat enoturística continua creixent al territori

La implicació del sector vitivinícola penedesenc en l’enoturisme continua en fase d’expansió i, a dia d’avui, gairebé la meitat dels 344 cellers censats ja són visitables i ofereixen algun tipus d’activitat. En concret, un 45% dels cellers penedesencs estan implicats en l’enoturisme.

Aquesta és una de les principals xifres que es desprèn d’un estudi encarregat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya que s’ha presentat aquesta setmana a la seu de l’escola, a l’Enològica de Vilafranca.
L’estudi fa referència al conjunt de Catalunya. Al país hi ha actualment 918 cellers, dels quals 457 són visitables. El Penedès i el Priorat, les dues zones vinícoles més potents de Catalunya, fan de motor de l’expansió de l’enoturisme, malgrat que no tenen el percentatge més elevat de cellers actius en aquest camp. L’Empordà encapçala el percentatge de cellers visitables i amb activitat (78%), però cal tenir en compte que només hi ha 58 cellers al territori.

La directora de l’escola d’Enoturisme de Catañunya, Ester García, explica que l’estudi es va encarregar en el seu dia per fer una radiografia del sector i conèixer els dèficits i les necessitats de les empreses.
“Necessitàvem disposar d’una eina d’aquestes característiques per saber què podem fer nosaltres des de la docència i què volen i necessiten les empreses per potenciar la seva oferta”, assenyalava Garcia.

El treball, a més de detallar aspectes estadístics, també fixa els punts dèbils de l’oferta de les empreses enoturístiques que s’han de corregir de manera progressiva per tractar d’atraure més visitants.
Entre les recomanacions que fa l’estudi destaca la necessitat d’ampliar la gamma de l’oferta i que aquesta vagi més enllà dels tastos o maridatges, recorrent a altres ofertes gastronòmiques, patrimonials o culturals del territori. “És important que l’enoturisme depassi el tast de vi i estableixi sinergies per facilitar altres descobertes als visitants”, assenyala David Jobé, un dels autors del treball.

De fet, s’anima els cellers a anar a la recerca de coŀlectius que busquen turisme familiar o, fins i tot, persones que són abstèmies, però que estan interessades en el món del vi pel seu valor cultural, gastronòmic o paisatgístic.

També s’adverteix que és necessari millorar diferents aspectes de la gestió de reserves per fidelitzar els clients i guanyar-ne de nous. Així, per exemple, només un 23% del total d’empreses del sector permet que els clients triïn i reservin via web una activitat amb dia i hora concreta.

També et pot interessar

Comentaris