“La part més bonica de la fundació Pinnae és la seva vocació social”

30/04/2022 - 16:03h

Entrevistem Joan Melero Esteve, director de la fundació Pinnae des del desembre passat

Joan Melero és advocat i mediador, amb experiència en àmbits civil i mercantil, i amb especialitat en banca i assegurances, i també en dret administratiu i tributari, que ha desenvolupat la seva professió durant més de 30 anys, assumint diferents rols i responsabilitats, per compte aliè i per compte propi, tan en l’àmbit del sector financer, com en el de la tecnología, la consultoría, la gestió i millora de processos i l’empreneduria. La seva experiència en la gestió de grans projectes, així com la seva visió dels processos des d’una perspectiva de 360º, acompanyada d’una especial sensibilitat en la gestió de persones, i la seva proximitat a les comarques de la vegueria Penedès, on hi manté importants vincles personals i familiars després de molts anys, l’han permès mantenir un contacte permanent amb el territori, i sens dubte el seu ràpid encaix com a Director de la Fundació Pinnae.

S’ho va haver de pensar molt, per acceptar el càrrec?
Aquest és un tema que em va il·lusionar moltíssim. M’agrada més parlar de la fundació que no pas de mi, però li haig de dir que jo tenia la meva professió, amb la meva cartera de clients i els meus projectes, i quan vaig saber que era per a la Fundació Pinnae em va il·lusionar moltíssim perquè aquesta ha estat casa meva durant molts anys, ja que vaig iniciar la meva carrera professional a Vilafranca, a l’antiga Caixa Penedès, que ara res té a veure, però que és tornar al territori i trobar-me molts companys i amics, persones que m’estimo i, per tant, em va il·lusionar molt.

Quina és la tasca que li correspon?
Una tasca molt heterogènia. Ve a ser una tasca molt relacionada com el que seria una gestió d’una petita empresa, en aquest cas una fundació amb vocació social. Toca fer de tot i des de tots els àmbits: recursos humans, jurídic, fiscal i econòmic, fet que requereix un coneixement molt ampli. La gràcia de tot plegat és la missió de la fundació de tenir una vocació social, aquesta és la part més bonica de totes. Mirar de cobrir necessitats que d’una altra manera no es cobririen. Un àmbit privat no lucratiu fent activitats socials però que siguin sostenibles.

Un dels treballs més importants és en l’àmbit social i en aquest sentit la convocatòria d’Impuls Social n’és el millor exemple.
Aquest és el gran eix sobre el qual gira la nostra activitat social. És tornar a la societat recursos que hem pogut aconseguir a partir de la gestió d’un petit patrimoni que tenim. Quan el Patronat, que és extremament generós, decideix aportar 300.000 euros a projectes socials, s’està fent un regal al territori que volem que vagi orientat a les persones que més ho necessiten i a estimular aquelles línies d’activitat que entren dins els objectius de la fundació.
Enguany, la convocatòria s’obre a entitats també de caire cultural i mediambiental.
Nosaltres el que volem és arribar al màxim nombre possible de persones i entitats. Per aquest motiu vam obrir noves línies d’ajuda orientades bàsicament a la cultura, al medi ambient i als esports.

Quantes entitats se’n poden beneficiar, de la convocatòria?
Dependrà de la quantitat que demani cada entitat. Potser hi haurà alguna entitat que voldrà adquirir mobiliari per realitzar una activitat determinada i la quantitat és baixa. Nosaltres estimem que entre 20 i 50 en podrien ser les beneficiàries, però hores d’ara no podem saber-ho del cert. El que volem és que hi hagi la màxima demanda i que les beneficiàries siguin entitats que realment ho necessiten. Aquest any a més estem contents, perquè l’any passat no es va poder fer perquè no hi havia recursos.

Què cal fer per presentar sol·licitud?
Aquest any hem simplificat el circuit i el mecanisme. Hi ha un formulari, molt intuïtiu, per a cadascuna de les dues modalitats. Es pot fer a través d’internet a la pàgina de pinnae.cap/convocatories, i si l’entitat necessita suport de l’equip de Pinnae estem a la seva disposició per fer-ho. El que volem és fer les coses ben fetes i per això establim un procediment i un calendari perquè se segueixi. A més, per a la concessió tenim un àrbitre com és la Fundació Pere Tarrés, que ens permet el màxim de rigorositat.

A més, la convocatòria s’obre a tota la Vegueria del Penedès.
Aquest és un element que ens ha distingit des de la primera convocatòria. Si bé els estatuts de la fundació determinen que l’àmbit d’actuació pot arribar a ser tot Catalunya, no som una fundació tan gran i no tenim recursos infinits, i per aquest motiu ens hem de cenyir a un àmbit territorial com és la Vegueria.

La Fundació ofereix equipaments sociosanitaris per a la gent gran. La novetat ha estat la incorporació de la Casa Berch com a nou centre de dia?
Hi estem treballant. La fundació ha adquirit l’immoble amb la voluntat que una vegada estigui rehabilitat i adaptat passi a mans de l’equip de la Fundació Inglada Via, estretament vinculada a Pinnae, per fer la posada en funcionament del centre de dia. Les obres estan en una fase molt avançada i ben aviat en podrem iniciar la tramitació corresponent a l’inici d’activitat com a Centre de Cia amb els organismes que hi han d’intervenir. Preveiem que pels volts del mes de juny puguem tenir l’oferta completada amb els tres equipaments funcionant: la residència Inglada Via, els allotjaments del carrer Sant Bernat i la Casa Berch. Per nosaltres aquest és un doble compliment d’objectius dintre de la missió de la fundació. Estem parlant de 40 places de centre de dia de forma simultània.

En l’àmbit cultural, el festival Musicveu ja s’ha convertit en una referència a la Vegueria i encara més en la seva implicació social a l’hora d’aportar recursos per a entitats d’aquest àmbit.
És la nostra cirereta. La vuitena edició del festival és una edició molt especial perquè la pandèmia ens ha ensenyat molt, i una de les coses que hem après és que havíem de treure els espectacles del fòrum. Amb això estem guanyant nous espais oberts i que permeten que l’oferta s’ampliï a d’altres viles de la Vegueria. En aquest sentit estem donant visibilitat a cellers que, sense sortir de la línia del festival i amb preus molt assequibles, ens permeten donar conèixer el territori fent una acció solidària enguany orientada a dues entitats com Tiam i Llambrusca, que treballen per a persones amb Alzheimer.

L’Aula de Cultura i l’auditori són dos equipaments que ofereixen cultura tot l’any.
El fòrum Berger Balaguer ha de ser un immoble viu que té quatre espais. L’expositiu de l’Aula de Cultura, on programem mostres itinerants contínuament amb art de la màxima qualitat i que aportin valor a les persones. L’auditori és un espai únic al centre de la vila i de fàcil accés. Un espai que en l’àmbit privat també oferim a les empreses per poder-hi celebrar congressos, per exemple. Està obert no només a les activitats que pugui programar la fundació sinó també a qualsevol empresa del territori. Aquesta setmana hem iniciat un projecte nou com és la projecció del Cicle Gaudí, amb l’Acadèmia del cinema català de la mà de Cineclub Vilafranca i l’Ajuntament de Vilafranca. No ens va costar gens posar-nos d’acord les tres entitats. Per tirar endavant aquest projecte hem adquirit una pantalla de cinema i hem fet millores de so i imatge, i l’última ha estat la instal·lació a la sala d’un sistema de purificació que elimina les partícules, de tal manera que serà un espai net de contaminants i que volem que sigui segur pel que fa a la qualitat de l’aire. És un sistema pioner i del tot segur.

També et pot interessar

Comentaris