Viatge entre vinyes

(FOTO: MARIA ROSA FERRÉ)
26/11/2021 - 10:29h

Al 3d8 d’aquesta setmana publiquem un suplement de 16 pàgines per explicar com han resistit els cellers la pandèmia, i com han reinventat la forma de fer turisme

Catalunya és terra d’acollida. La seva privilegiada ubicació a les portes de la gran Europa han convertit el país en zona de visita obligada per a milions de ciutadans que cada any recorren els indrets més coneguts del principat i descobreixen els més recòndits.

Però tot i ser una de les àrees del món que més visitants rep al llarg de l’any, Catalunya ha fet les darreres dècades una clara aposta per l’exceŀlència en el turisme, fugint de l’oferta de masses. Promocionar l’oferta turística de qualitat i no la de quantitat han estat clau en la persecució d’aquesta fita, aconseguint així brindar als visitants experiències úniques.

Per ampliar el ventall d’actius turístics, sectors que fins fa una dècada vivien de portes endins han optat per aixecar persianes i permetre que els visitants puguin conèixer les seves entranyes. El sector vinícola català és un dels que han contribuït de forma decisiva a aquest canvi de paradigma. Des de fa més d’una dècada, els cellers i les explotacions vitivinícoles s’han convertit en una peça clau del turisme català.

Segons dades de la Generalitat, a Catalunya hi ha actualment més de 600 cellers, 300 dels quals ja han apostat per l’enoturisme. Són establiments que obren les seves portes per mostrar la màgia del procés de l’elaboració del vi i el cava, però no només això. Cada vegada més, els cellers estan apostant per diferenciar-se i oferir als turistes experiències que van molt més enllà de mostrar com és el procés de producció dels seus productes.

Reinventar-se o morir

Aquesta aposta per les visites singulars s’ha aguditzat encara més amb la pandèmia. Les restriccions per evitar nous contagis van obligar els cellers a tancar portes durant uns mesos, i a repensar la manera com mostrar-se al món. Lluny de doblegar-se, la majoria dels establiments ha aprofitat la crisi per reinventar la seva oferta, encetant l’era dels wine bars i les terrasses entre vinyes, per exemple.

Al Penedès, ja fa temps que des del Consorci de Promoció Turística s’aposta per aquesta tendència, que ha agafat molta força els darrers mesos. Actualment ja hi ha més d’una vintena de cellers que compten amb aquests espais exteriors, i molts estan buscant la manera d’oferir-los.

En aquest suplement veurem quines eines han fet servir els cellers del Penedès per adaptar-se a la situació sanitària i explicarem com d’enfortits n’han sortit. Coneixerem algunes de les experiències enoturístiques més originals del territori, i també abordarem l’ús que han fet els establiments de les xarxes socials per fer front al confinament, una finestra al món que els ha permès seguir mostrant com és el seu dia a dia.

Ens acompanyeu en aquest viatge entre vinyes?

També et pot interessar

Comentaris