“Els que aguantem el territori som els que comprem grans volums de raïm.És injust que se’ns culpabilitzi”

Pere Ferrer, a l’esquerra, amb el seu pare, Josep Ferrer | FREIXENET
Eva López
28/08/2020 - 19:10h

Pere Ferrer és un home de marca. Fill de Josep Ferrer, el gran artífex de l’expansió mundial de Freixenet, l’actual vicepresident del celler sadurninenc creu que no és prou valorada a Catalunya.

No titubeja a defensar la gestió que Freixenet ha fet del preu del raïm, destacant que l’empresa ha mantingut preus, i sobretot, ha mantingut el volum de compres.

Molta gent fa responsable les grans empreses del sector del cava, com Freixenet, dels baixos preus del raïm.
És injust que se’ns culpabilitzi. Al març, quan moltes empreses del sector enviaven cartes als pagesos dient que aquest any no els comprarien raïm, nosaltres vam assegurar que no rebaixaríem ni un quilo, i així ha estat. Hem comprat el raïm que vam acordar. Moltes empreses s’erigeixen com a salvadores de la pagesia perquè paguen una mica més per quilo, però el cert és que després compren molt poca matèria primera. I això no ajuda gaire. Els que aguantem la pagesia i el territori som els que comprem més raïm.

El que és innegable és que 0,30 euros és un preu irrisori per al quilo de raïm.

Som molt conscients que el preu no és alt. Però cal tenir en compte que, amb les condicions actuals, hem fet un esforç molt important per mantenir-lo. Som dels pocs que ho hem fet, i que a més, no hem rebaixat el volum de compra.

Aquest potser era un any per apostar més pels viticultors.
Cal reconèixer que la pagesia ha fet enguany un gran esforç per poder tirar les vinyes endavant. La feina que han fet és titànica, i se’ls ha d’agrair. També és cert, però, que la resta del sector no ho està passant bé. La pandèmia ha deixat moltes empreses en situacions, si més no, complicades.

PUBLICITAT

Els viticultors es queixen que l’esforç que han de suportar sobre les seves esquenes és més gran que el dels elaboradors…
Les conseqüències dolentes, sobretot pel que fa a la crisi de la Covid-19, són molt dolentes per a tothom. Sobretot si parlem del mercat domèstic. Al juliol teníem esperances que la cosa remuntés amb el turisme, però de mica en mica s’han anat esvaint per les advertències d’alguns països sobre els desplaçaments a Espanya.

De totes maneres vostès venen el 80% de la seva producció a fora de l’Estat.
Sí, en això hem estat relativament afortunats. El mercat internacional ha aguantat molt més que l’interior, en conjunt. El mercat nacional ha patit baixades de més de dos dígits. Ha estat catastròfica. En canvi, la caiguda de l’exportació no arriba als dos dígits. Però fa mal igual. I no és només això. Les empreses a les quals venem els nostres productes, ens demanen que ajustem costos, i això repercuteix en el nostre negoci. Vull dir que en aquests moments l’esforç l’estem fent tots. És una situació extraordinàriament difícil i hem de resistir com puguem.

Jo soc el primer interessat a vendre més car amb el
mateix volum. El nostre compte de resultat seria molt més elevat. Desgraciadament, no és tan fàcil”

Pere Ferrer, vicepresident de Freixenet-Henkell

Sense Covid les coses pintaven diferent?

Sí, i tant. Sense la pandèmia jo crec que estaríem parlant de preus més alts. Parlar d’això ara és especular. Però si hagués d’apostar diria que sí, que la situació seria una altra.

Hi ha qui critica que el fet que ara Freixenet sigui meitat alemanya facilita que es prenguin decisions com la baixada de preu.
Ahir vaig dir en una entrevista que la junta d’accionistes actual creu més en el territori que no la d’abans. I penso que és així. Es manté el suport a l’esport local, als treballadors. Henkell és una empresa familiar que té molt clara la perspectiva de la companyia i què s’ha de fer per garantir la sostenibilitat a llarg termini.

I en aquesta aposta per la sostenibilitat hi ha garantida la supervivència dels pagesos?
Evidentment. Tenim molt clara la importància dels viticultors en la nostra feina i volem que segueixin sent una eina clau dins l’empresa.

A Freixenet, entre d’altres, també els responsabilitzen de debilitar el sector pels baixos preus a què es venen alguns caves.
La feina que va fer el meu pare, Josep Ferrer, és brutal. Va aconseguir situar Freixenet com la segona marca més venuda a Alemanya, i de les primeres a Suïssa i el Regne Unit. La tasca que ha fet Freixenet perquè el cava sigui reconegut arreu del món és ingent. I això s’ha aconseguit garantint la relació qualitat-preu. Fent que tothom pugui consumir cava.

PUBLICITAT

Però no li agradaria apujar el llistó?
Esclar que sí. Jo soc el primer interessat a vendre més car amb el mateix volum. El nostre compte de resultat seria molt més elevat. Desgraciadament, no és tan fàcil. Hem de mantenir preus si no volem perdre moltes vendes sobretot en mercats com l’alemany, en què perceben l’encariment dels productes com un perill.

Creu que el baix preu del cava va lligat al baix preu del raïm?
Jo crec que és al revés. Gràcies al fet que tenim aquests mercats arreu del món, el preu del raïm és més alt del que seria en un altre escenari. A on aniria, si no? A vi de taula. I encara es pagaria més barat. A la Manxa paguen 15 cèntims per cada quilo de raïm. Ara bé, si algun dia podem tenir el model de la Xampanya, amb preus que arriben als 6 euros per quilo de raïm, doncs nosaltres encantats. Però per arribar aquí cal fer molta feina, encara. La DO Cava té trenta anys d’història, i la Xampanya gairebé tres segles.

S’han fet bé les coses en els trenta anys d’història de la DO Cava?
Penso que hauríem de ser més flexibles en algunes normes. A Prosecco ho fan i els va molt millor que a nosaltres. El rendiment per hectàrea, per exemple, crec que perjudica els pagesos del Penedès. ¿Per què hem de restringir els quilos, si en zones com Sant Sadurní o Subirats es poden fer molts quilos a una qualitat altíssima? Per mi això penalitza el pagès

I sobre el futur de Freixenet, què me’n diu?
El futur de l’empresa ens el plantegem cada dia. Una cosa que ens agradaria molt és aconseguir més presència dels nostres productes Prèmium; que els nostres millors productes estiguessin més ben posicionats. Fa temps que hi treballem, però ho volem potenciar més.

També et pot interessar

Comentaris