“Amb la crisi del coronavirus hem incrementat les demandes de cobertura de necessitats bàsiques”

La regidora dels Serveis Socials de l’Ajuntament del Vendrell, Montserrat Martín.
Ricard Vinyals
23/04/2020 - 21:00h

Entrevistem Montserrat Martín, regidora de Serveis Socials, Salut, Gent Gran i Habitatge de l’Ajuntament del Vendrell

Montserrat Martín és la regidora de les àrees municipals de Serveis Socials, Salut, Gent Gran i Habitatge de l’Ajuntament del Vendrell. Amb motiu de la crisi sanitària i social pel coronavirus de la Covid-19, hi hem contactat per conèixer de prop la feina que ha d’afrontar el departament de Serveis Socials del consistori vendrellenc.

Quins efectius tenen a l’àrea de Serveis Socials? Què fan per atendre les necessitats durant la Covid-19?
Els Serveis Socials municipals disposen d’una plantilla de 25 treballadors i treballadores, entre personal tècnic i administratiu. Tots els treballadors estan operatius des del primer dia d’aquesta crisi i estan teletreballant al 100% des de casa. Continuen fent la seva activitat professional i continuen atenent totes les persones i famílies del Vendrell com sempre. Des de l’àrea derivem persones i famílies a la Xarxa de Suport del Vendrell i a la Creu Roja i gestionem el projecte “Fem pinya” de la colla castellera dels Nens del Vendrell, valorant i proposant les famílies que han de rebre ajuts. Les beques d’alimentació que s’ofereixen durant el curs escolar s’han adaptat a la situació actual i s’han reconvertit en targetes moneder d’alimentació.

PUBLICITAT

Quants usuaris tenien abans de la crisi? N’han vingut de nous?
Els Serveis Socials continuem atenent els mateixos coŀlectius que abans de la pandèmia. Ara bé, han incrementat les demandes relacionades amb la cobertura de necessitats bàsiques, com l’alimentació, i hem detectat un augment de casos nous. Són, per tant, persones i famílies que fins abans de la crisi del Covid-19 no eren usuàries dels Serveis Socials. Pel que fa a les dades d’expedients nous a usuaris que fins ara no havien vingut als Serveis Socials, del dia 13 de març fins aquest dijous n’hem obert una setantena de nous.

Els seus recursos materials i econòmics han augmentat per afrontar les necessitats de la crisi del coronavirus?
Els recursos que tenim disponibles són els mateixos que teníem fins abans de la crisi. Per poder fer front a la nova situació i a l’augment de la demanda, sobretot relacionada amb la cobertura de necessitats bàsiques, s’ha habilitat una partida econòmica per a poder fer ajuts socials. Per altra banda, gràcies al projecte “Fem pinya” dels Nens del Vendrell hem pogut adquirir targetes moneder i donar resposta a les demandes d’alimentació. També vull dir que hem ampliat les places del menjador social. Actualment, disposem de 60 places.

Quina vinculació mantenen amb la Xarxa de Suport el Vendrell, Càritas i la Creu Roja?
La Xarxa de Suport és una entitat voluntària que ha nascut arran de la crisi sanitària. La Xarxa es coordina amb els Serveis Socials sobretot quan detecten situacions susceptibles per a la intervenció dels professionals socials. Els Serveis Socials també fem derivacions a la Xarxa, sobretot quan detectem persones grans que viuen soles i sense família que necessiten suport per anar a comprar, per posar un exemple. La Creu Roja està tenint un paper molt actiu i està oferint lots d’aliments a les persones i famílies del Vendrell que es troben en una situació de vulnerabilitat. Els Serveis Socials valorem i derivem a la Creu Roja persones i famílies susceptibles de rebre un ajut d’alimentació en espècie.

PUBLICITAT

Quina és la logística de funcionament que apliquen durant la crisi? Atenen per telèfon o es desplacen als domicilis?
Els Serveis Socials, com a servei essencial, no hem deixat d’estar operatius en cap moment. Fins al dia 23 de març vam ser presents a les dependències de Serveis Socials del carrer Quarter. A partir del dia 24, tots els treballadors i treballadores dels Serveis Socials estem fent teletreball i fem atenció telefònica i online. Tenim un equip de guàrdia diari que, en cas de necessitat, s’activa per poder fer atencions presencials. També cal dir que els treballadors i treballadores dels Serveis Socials van participar activament en el repartiment porta a porta de les targetes moneder del Departament d’Educació de la Generalitat. Per minimitzar riscos als professionals i als usuaris evitem fer atenció domiciliària. I els Serveis Socials estem fent seguiment telefònic de casos que ja ens eren coneguts, com són persones grans que assistien a un centre de dia i que ara són a casa a causa del tancament dels centres, famílies i infants en situació de risc, casos de violència de gènere, etcètera.

Quin vincle mantenen els Serveis Socials amb el CAP i la Xarxa Santa Tecla o l’Hospital del Vendrell?
Els tècnics i tècniques socials de l’àrea, que són treballadors i educadors socials, es coordinen constantment amb els professionals socials del Centre d’Atenció Primària del Vendrell i de l’Hospital del Vendrell. De fet, sempre han treballat coordinadament amb els serveis sanitaris. Per tant, aquesta coordinació és anterior a l’actual crisi sanitària. D’altra banda, com a regidora de Salut estic normalment en contacte permanent amb la direcció de l’Hospital del Vendrell, amb la direcció del CAP i amb la Regió Sanitària de Tarragona de la Generalitat.

També et pot interessar

Comentaris