Les 10 estratègies de manipulació massiva de la informació segons Noam Chomsky

17/04/2020 - 09:10h

Jordi Parellada

Podeu estar-hi en contra o podeu tancar els ulls i fer com si no estigués passant res, però estareu amb mi que les deu estratègies del filòsof Noam Chomsky sobre la manipulació de la informació de manera massiva escau aplicar-les en el moment actual. 

Vegem-les i opineu vosaltres mateixos.

1. Distracció. Desviar l’atenció o distreure-la amb elements irrellevants i curiositats que segueixen les masses (futbol, modes, etc.) per fer perdre de vista les informacions més importants.

2. Problema, reacció, solució: per exemple, quan el govern deixa de preocupar-se de manera premeditada d’un problema per proposar una solució posterior. Permet justificar la seva reacció al problema.

3. Acció gradual: implementar accions incrementals en el temps, a poc a poc, sense que es percebin de forma sencera, cosa que hauria fet reaccionar la població i no s’acceptaria de cap manera.

4. Diferir: és allò d'”el fi justifica els mitjans” deixant que hi hagi afectacions o perjudicis inicials –i duradors– per facilitar un final millor en el futur, que mai arribarà. Convida a conviure amb una situació dolenta i, quan s’acosta la fi o desapareix, ja no es protesta per haver-la assimilat.

5. Públic innocent: actuar amb paternalisme, com si la informació s’hagués de transmetre a nens petits o infants innocents, amb la intenció d’anul·lar el seu pensament crític.

6. Apel·lar a les emocions: per evitar crítiques raonades es trasllada el missatge al vessant emocional, sovint més potent i superior al reflexiu, obviant les informacions més realistes.

7. Mantenir la ignorància: apartar l’atenció del públic i permetre que sigui ignorant explicant únicament el que interessa, sense mostrar la realitat del darrere per evitar la crítica o la intolerància. Fer creure que la intel·ligència i l’educació no són importants a l’actualitat.

8. Públic complaent: crear estils de vida banals i tendències de modes a seguir, fent-les superficials, per la senzilla raó que “està de moda”, convencent que és el més senzill i comú, malgrat siguin absurds o ridículs. El “ramat” continua sent dòcil.

9. Sentiment de culpa: fer creure a les persones que són elles mateixes les culpables de la situació que estan vivint, per la seva incompetència, per viure per sobre de les possibilitats, per ser els portadors de problemes, etc. Minant la seva moral i autoestima.

10. Restricció de l’accés al coneixement: actualment els coneixements sobre el comportament i la psicologia humana està molt estudiada, malgrat que és informació en mans de privilegiats. Els poderosos hi tenen accés. El fet de mantenir el secret i que sigui restringit manté el poble ignorant i sotmès alhora.

Vist. Poseu-li sigles, si voleu “Covid”… i observeu les concordances dels diferents governs.

Espero que el confinament ens aporti reflexió profunda de la situació actual i ens convidi a la reacció. 

També et pot interessar

Comentaris