Incoherència i hipocresia a la ZBE

17/01/2020 - 09:05h

Jordi Parellada

Aquest gener s’ha posat en marxa la zona de baixes emissions (ZBE) a Barcelona i municipis contigus amb una sèrie de limitacions en favor, teòricament, d’una millora en la composició de l’aire que s’hi respira pel fet de reduir les emissions de CO2.

Dic teòricament perquè poden ser certes algunes de les motivacions que s’argumenten, però no deixen de tenir certes incoherències o hipocresies molt greus.

Des de fa un temps ens avisen que determinats models de vehicles (dièsel o benzina) amb motors més contaminants no podran entrar en aquestes àrees des d’aquest gener –amb multes a partir de l’abril–. Per garantir-ne l’acompliment s’han instal·lat, de moment, dues-centes càmeres per identificar-ne les matrícules.

Recentment també s’ha anunciat –o potser només és un globus sonda– que les estufes de les terrasses dels bars també són altament contaminants. No en vull dubtar, però no em direu que és coherent escalfar un espai obert de forma desmesurada i econòmicament insostenible!

Però vet aquí les incoherències o hipocresies més grans:

Els caps de setmana poden circular tots els vehicles, incloent-hi els que més contaminen.

Només afecta els vehicles particulars, no els comercials, ni els camions, ni les grues, ni els serveis d’emergència.

El nivell de contaminació que causa un vaixell, sigui un creuer de turistes o un transport de contenidors de mercaderies, és molt gran.

Les emissions de diòxid de carboni dels avions són immenses.

El port de Barcelona, importantíssim per la seva situació estratègica a la Mediterrània, o l’aeroport del Prat, estan situats al límit de la ZBE. És que hi ha una porta invisible que separa aquestes zones insalubres de la zona restringida de vehicles i càmeres?

Altres preguntes que em passen pel cap són les següents:

Cal forçar la compra d’un vehicle a les economies menys afavorides –les majoritàries i propietàries de vehicles més vells– sense ajuts?

Quin cost tenen la vigilància i les càmeres?

Per què pagant la multa corresponent, sí que es pot contaminar?

Per què no es fomenta de veritat el transport públic gratuït, com ha anunciat, per exemple, Luxemburg, o s’incrementa notablement el transport públic, energèticament net, per fer front als desplaçaments de la població en aquestes zones?

Per què no es promocionen i subvencionen degudament les energies netes de fonts renovables i no contaminants per a la indústria?

Per què no es permet disposar d’energia d’autogeneració –fotovoltaica, per exemple– sense haver de retornar el “sobrant” a la xarxa pública –és a dir, energètiques de l’Ibex?

I en l’esport, per què la Supercopa de futbol s’ha de traslladar a l’exterior, cosa que incrementa la distància del trajecte –en avió– i el nombre de participants?

El ral·li Dakar aporta alguna cosa més que consum contaminant i distracció?

Per fer avançar una societat cal més coherència i menys hipocresia!

També et pot interessar

Comentaris