Podcast

30/06/2019 - 12:14h

Francesc Puig

Per als menys tecnòlegs, un podcast és un fitxer de ràdio, de so o de vídeo, destinat a poder-se descarregar i reproduir posteriorment a través de reproductors portàtils. L’origen de la paraula sembla que sorgeix de la fusió de les paraules iPod i broadcast. Un iPod és el reproductor portàtil comercialitzat per Apple, i broadcast és l’emissió de la radio o televisió.
Els primers podcasts van arribar a la xarxa l’any 2004 aproximadament, tot i que no van tenir massa èxit, sobretot a Espanya, a causa de les limitacions de les connexions a internet que hi havia en aquell moment. Recordeu que aquella època Telefònica oferia una connexió de només 512 Kbps per 47€ al mes.

En l’actualitat i un cop salvat el problema de la velocitat de navegació, la proliferació dels podcast s’ha donat en el sector dels mitjans de comunicació, sobretot ràdios, que van començar a utilitzar-los com una còpia dels seus programes per poder ser consumits posteriorment. Un podcast s’assembla a una subscripció a una pàgina web parlada, en la qual rebem els programes a través d’Internet.

Tal com indiquen dades que he extret de “Statista”, als EUA els podcasts són un format consolidat en comparació amb altres països. El 44% de nord-americans majors de 12 anys reconeixen haver escoltat, almenys alguna vegada, un podcast. El creixement en el nombre d’oients ha estat exponencial en aquest país, ha passat dels 41 milions el 2014 als 67 el 2017, i s’estima a més que l’any 2022 s’assoliran els 132 milions d’oients. Queda clara l’evolució i la projecció d’aquest format. I precisament, amb les dades a la mà, es poden observar les possibilitats a nivell de negoci, per exemple per ingressos publicitaris. Segons dades que ha publicat l’estudi “FY 2018 Podcast Ad Revenue”, aquest any s’han ingressat 479,1 milions de dòlars els ingressos publicitaris generats per aquest format (un 53% més que l’any anterior), i la previsió és que ascendeixin fins al bilió de dòlars l’any 2021.

PUBLICITAT

La veritat és que la projecció del podcast és rellevant, a banda que aporta avantatges diferenciats respecte altres formats de comunicació tradicional. Cal destacar que el podcast és molt poc intrusiu, pot descarregar-se i consumir-se en qualsevol moment, no es necessita connexió a internet per escoltar-lo, i es pot compatibilitzar -ne el consum mentre feu qualsevol altre activitat.

Principalment per aquestes avantatges, ja no només els mitjans de comunicació i el sector de la música els utilitzen, sinó que també empreses de multitud de sectors han vist en el podcast un format mitjançant el qual desenvolupar creatives estratègies de màrqueting, on poder captar nous clients i fidelitzar els existents. A nivell corporatiu, en general, els usos més comuns del podcast corporatiu són, d’una banda, la creació de contingut propi i per altra banda el patrocini de podcasts ja existents.

En l’entorn digital, els continguts són fonamentals per atraure clients i usuaris, per tant s’han de tenir en compte tots aquests avantatges i projecció que comporta el podcast sobre el contingut escrit.

També et pot interessar

Comentaris