Els biaixos de gènere a l’economia
Maria Torra
Combatre els biaixos de gènere dins les organitzacions és tant una qüestió de justícia com d’eficiència econòmica. Aquests biaixos inconscients afecten decisions empresarials que impacten tant el rendiment com la igualtat d’oportunitats. Un exemple clar el trobem en l’experiència d’Eli Abad, fundadora d’una empresa tecnològica a l’observar que els homes sol·licitaven augments de sou per raons trivials, mentre que les dones, tot i treballar més i millor, mai ho feien. Quan no se les reconeixia, marxaven. Això posa en evidència com aquests biaixos perpetuen la desigualtat laboral. Si el 70% de les decisions de compra del món estan en mans de les dones, segons The World Bank, per què es queden al marge de les estratègies empresarials? Els homes es presenten a ofertes laborals complint només el 60% dels requisits, mentre que les dones esperen complir-ne el 100%. Seguim educant les nenes per ser perfectes i els nens per ser valents. A més, un estudi de la University of Pennsylvania revela que les dones són interrompudes tres vegades més que els homes en reunions i cinc vegades més en entrevistes, i això perpetua la bretxa salarial. Els privilegis masculins són invisibles, com recorda Michael Kimmel en el seu TED Talk. La manca de reconeixement del talent femení afecta tant les carreres de les dones com els resultats empresarials. Les empreses amb més dones en lideratge milloren l’eficiència i els beneficis fins a un 20%, segons l’OIT. No es tracta de buscar culpables, sinó de corregir aquests biaixos. La formació en biaixos inconscients i la revisió dels processos de selecció i promoció són claus per crear organitzacions més equitatives i eficients.