ERC fa costat l’Associació ProVegueria Penedès reclamant l’Eix Transversal Ferroviari
Diu que és la millor mesura per millorar la mobilitat del territori i anuncia l’entrada de mocions als Ajuntament i Consell Comarcal de l’Alt Penedès.
Davant de l’estació de tren de Vilafranca els representants municipals dels 24 municipis de la comarca en els que ERC té representació han defensat la seva aposta pel projecte de l’Eix Transversal Ferroviari. Els republicans presentaran mocions de defensa del projecte als ajuntaments així com al Consell Comarcal de l’Alt Penedès i a les diverses cambres parlamentàries.
Segons els republicans la xarxa ferroviària de la comarca pateix una deixadesa crònica amb retards constants i una degradació generalitzada del servei, amb trajectes cap a Barcelona més lents que en vehicle privat. Des d’ERC remarcaven que el problema principal ve d’un infrafinançament per part de l’Estat espanyol. El 2021 per exemple, diuen, només es va executar un 19% de les inversions pressupostades a Catalunya, un fet que accentua la manca de recursos per millorar el servei.
Pere Sàbat, portaveu d’ERC Vilafranca i del grup al consell comarcal, remarcava que les obres que s’estan fent actualment a la línia per la qual passa l’R4 serviran només per facilitar el pas de trens de mercaderies i no per millorar el trànsit de trens de passatgers. Aquestes reformes incrementaran el pas de trens de mercaderies per la línia R4 que ja està col·lapsada actualment empitjorant encara més el servei de transport de viatger. A més també suposarà un increment dels combois amb mercaderies perilloses que passaran pel centre de les poblacions.
La solució per ERC és l’aposta per l’Eix Transversal Ferroviari. En paraules de Sònia Jansà, alcaldessa de Sant Martí Sarroca i secretaria general d’ERC Alt Penedès, la construcció d’aquesta infraestructura suposaria una millora de la mobilitat descongestionant l’àrea metropolitana de Barcelona i potenciant el transport de mercaderies amb ample europeu. A més milloraria la connectivitat del Penedès amb ciutats com Lleida, Igualada, Manresa, Vic o Girona a la vegada que tindria un impacte mediambiental positiu suposant una reducció de les emissions de CO₂ i el trànsit per carretera.
Per altra banda, Jansà proposava no esperar només a l’Eix Transversal per solucionar els problemes de mobilitat de la comarca sinó que defensava també accions a més curt termini per millorar el servei com augmentar les freqüències de pas millorant així la connectivitat amb Barcelona i Tarragona o establir més serveis directes entre el Penedès i Barcelona i duplicar les freqüències a Martorell i Vilafranca.
És per aquest motiu que des d’Esquerra presentaran una moció als 24 municipis de la comarca on tenen representació així com al Consell Comarcal de l’Alt Penedès. La moció, presentada per l’alcalde d’Olesa de Bonesvalls, exigeix entre d’altres coses a l’Estat espanyol la construcció immediata de l’Eix Transversal Ferroviari segons el Pla Director Urbanístic del 2010 i insta a la Generalitat a col·laborar activament amb l’Estat per integrar l’ETF com a prioritat dins del Pla Territorial del Penedès.