Un grup de famílies s’uneix per combatre la segregació a l’escola Pau Boada
L’objectiu és matricular el curs vinent prou infants a Infantil 3 per mirar d’equilibrar un centre amb un alt percentatge d’alumnes en risc socioeconòmic
Gemma Beltran és veïna de l’Espirall des de fa 10 anys. El curs vinent la seva filla ha de començar Infantil 3 i vol que ho faci en una escola del barri. La intenció és matricular-la a l’escola Pau Boada, una de les dues públiques que hi ha a l’Espirall.
Quan la família es va començar a plantejar el tema va descobrir que “a Vilafranca hi ha un cert recel a inscriure els fills i filles al Pau Boada”, assegura la Gemma, que lamenta que hi hagi “tants prejudicis” envers aquest centre.
Per salvar aquest recel, la seva i altres quatre famílies amb criatures a punt de començar l’escolarització estan decidides a buscar-ne més per fer una matriculació en bloc i intentar així començar a equilibrar la situació de l’escola i, de passada, evitar que “vagi augmentat la segregació escolar del centre”.
Gemma Beltran està convençuda que l’escola Pau Boada “és un reflex del barri”, i considera que s’ha d’aconseguir evitar que es converteixi en un gueto.
De moment són cinc les famílies interessades i altres dues que s’estan plantejant conèixer “el projecte educatiu tan ‘xulo’ de l’escola”.
Gemma Beltran explica que amb vista al curs vinent es preveu que el grup d’I3 tingui una desena d’infants que són germans d’alumnes del centre, de manera que convindria aconseguir 10 alumnes més que es matriculessin per aconseguir revertir la tendència que afavoreix la segregació escolar.
Per difondre el projecte Famílies per l’Espirall, el grup convoca a una presentació a l’escola el 17 d’octubre a les 17.30h, en el que es donarà a conèixer el projecte educatiu del Pau Boada.
D’altra banda, la proposta ha estat molt ben rebuda per part de l’escola. El seu director, Joan Manel Paños, confirma la situació del centre, que el curs passat tenia un 73% d’alumnat en risc socioeconòmic, un percentatge que es fa necessari equilibrar per combatre la segregació i per beneficiar els alumnes aportant més diversitat i riquesa d’aprenentatge gràcies a la barreja de llengües i cultures.
Una mesura que podria ajudar el centre, segons Paños, seria la creació d’un grup singular, un mecanisme utilitzat en escoles amb gran segregació. D’aquesta manera, els germans d’alumnes del centre tenen plaça, però se’n reserven les vacants per a una altra tipologia d’alumnat, a banda dels de necessitats educatives especials i els de risc socioeconòmic.
La recuperació de la segona línia que el centre va perdre ara fa 8 anys es veuria com una solució per aconseguir grups més heterogenis, ja que amb una única línia, segons el director, no es poden barrejar els alumnes. De moment, no serà possible, sobretot, diu, a causa del descens de la natalitat.