Un nou episodi de pluges travessa el Penedès entre dimecres i dijous
Viladellops, a Olèrdola, ha registrat la xifra rècord de pluja de tot Catalunya
Els aiguats que hi ha hagut entre dimecres al vespre i dijous al matí al Penedès han deixat acumulacions de precipitació destacables en alguns punts. Algun registre ha passat dels 100 litres per metre quadrat, com els 124 de Viladellops (Olèrdola) -que
s’ha convertit en l’indret on ha plogut més de tot Catalunya durant l’episodi-, tot i que a la major part de l’Alt Penedès la precipitació ha estat al voltant de la cinquantena de litres i al Baix Penedès ha estat inferior (vegeu llista adjunta).
El punt més negatiu de tot l’episodi a la Vegueria Penedès ha tingut lloc a Olivella (Garraf), on un veí del poble ha mort arrossegat per la riera de Ribes, molt crescuda, en intentar sortir del seu cotxe, que hi havia quedat atrapat.
Forta tempesta elèctrica
Tal com havien previst els serveis meteorològics, les pluges van arribar al Penedès aquest dimecres al vespre, amb una tempesta elèctrica molt intensa, tot i que les precipitacions estaven molt localitzades i en municipis molt propers es van registrar xàfecs d’intensitat molt desigual.
Malgrat que inicialment des de Protecció Civil no s’havia previst enviar un ES-Alert, a les 23.06 h els telèfons mòbils del Penedès, a més d’altres comarques, van rebre un avís de possibilitat de pluges torrencials fins a la 1 de la matinada d’aquest dijous.
Efectes a l’Alt Penedès
A part de Viladellops, a Avinyonet s’han recollit 86,6 litres per metre quadrat; a Vilafranca, segons el barri, entre 22,2 i 40 litres, i a Sant Sadurní, més de 43.
Una de les afectacions més rellevants en aquesta comarca va ser el tall de subministrament elèctric, dimecres a la nit. Segons Endesa, quatre línies elèctriques diferents de mitjana tensió es van desconnectar cap a les 10 de la nit de manera automàtica a causa de l’aparat elèctric de la tempesta. En general, al cap de poc més d’una hora es van poder reconnectar sense problemes. L’afectació es va concentrar als municipis de Font-rubí, Sant Quintí de Mediona, Castellví de la Marca, Santa Margarida i els Monjos, Vilobí i alguna zona de Vilafranca.
Un altre fet remarcable va ser la caiguda d’un llamp al campanar de la basílica de Santa Maria de Vilafranca, que va quedar a les fosques. Tot i que la iŀluminació es va poder restablir sense problemes, de moment han quedat sense servei la megafonia de l’església i l’ascensor de la rectoria.
El Baix Penedès, menys afectat
A diferència de l’episodi del 21 i 22 d’agost, quan el Vendrell va registrar més de 150 litres per metre quadrat, aquesta vegada el Baix Penedès va quedar una mica al marge de les grans precipitacions. En aquest cas, la capital d’aquesta comarca va registrar prop de 13 litres, i Coma-ruga, al litoral, només 0,2, però seguint costa amunt, Cunit ja en registrava 8,9.
Tan sols uns quilòmetres més amunt, el Garraf s’enduia la pitjor part de l’aiguat a la Vegueria, amb acumulacions al voltant dels 90 litres a Sant Pere de Ribes i a Canyelles.
La carretera C-15b es va haver de tallar dimecres al vespre per inundacions al ferm entre Canyelles i Sant Pere de Ribes, al Garraf, tall que s’ha allargat durant aquest dijous al matí.
Pel que fa als transport ferroviari, la línia R4 de Rodalies va registrar retards durant el vespre de dimecres i el matí de dijous perquè els combois havien de circular més a poc a poc per l’acumulació d’aigua a les vies.
Registre de pluviometria (litres per metre quadrat) fins dijous al matí:
Viladellops (Olèrdola): 124
Avinyonet: 86,6
Sant Sebastià dels Gorgs (Avinyonet): 60,3
Sant Pau d’Ordal: 60,2
El Pla del Penedès: 55,9
La Granada: 52,3
Puigdàlber: 51,1
Santa Margarida i els Monjos: 50,3
Sant Sadurní: 43,4
Vilafranca: 40
Pacs del Penedès: 37,9
El Vendrell: 12,8
Cunit: 8,9


