Traslladen 35.000 m3 de sorra del port de Coma-ruga a zones deficitàries de platges del Vendrell, Cunit i Calafell

Ja hi ha moviments de maquinària per a la reposició de sorra a la Cala Berenguer del Vendrell.
20/05/2024 - 13:14h

Costes impulsa l’actuació que comença aquesta setmana, té un cost de 500.000 euros i estarà enllestida a començament d’estiu.

El Servei de Costes del Ministeri de Transició Ecològica de l’Estat comença aquesta setmana a dragar i traslladar sorra des d’una zona seca de platja a tocar del port de Coma-ruga cap a les zones deficitàries de la costa del mateix municipi del Vendrell i de la resta del Baix Penedès, a Calafell i Cunit.

En global, es mobilitzaran 35.000 metres cúbics, dels quals 10.000 es mouran cap a la cala Berenguer, a la platja de la Masia Blanca i que és un dels punts de la costa vendrellenca amb menys arena. Els 25.000 metres cúbics restants es traslladaran cap als municipis veïns de Calafell i Cunit, els quals també s’han vist afectats pels darrers temporals marítims, com el Nelson d’aquest hivern passat.

L’actuació estarà enllestida a començaments d’aquest estiu i tindrà un cost de 500.000 euros. L’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, ha explicat que l’Ajuntament té previst licitar un nou servei de gestió de sorra de cara a l’estiu de 2025.

Des d’aquest dilluns matí, les màquines ja estan preparades per començar a moure la sorra que s’acumula al port de Coma-ruga, on hi ha excedents, cap a les zones on manca per culpa dels darrers temporals. El Consell de Ministres va acordar dimarts passat la declaració d’emergència per reparar els danys del temporal Nelson, de finals de març, a les platges de Tarragona, Barcelona i Girona, amb un pressupost de 3.360.000 euros. D’aquest, com apuntàvem, 500.000 euros es destinaran al trasllat de l’arena del Vendrell.

El dragat de sorra des de Coma-ruga es farà en sec, és a dir, de la platja a tocar ubicada a llevant (en direcció a Sant Salvador) i no de la zona d’aigua; i es traslladarà als diferents indrets per carretera. “Hem de ser capaços de gestionar els excedents de sorra dels nostres set quilòmetres per moure-la en funció de les necessitats”, ha explicat l’alcalde vendrellenc.

Amb aquesta aportació de sorra s’ajuda a la recuperació natural de la platja, dels habitats de flora i fauna, i es protegeix la costa i els espais de lleure i ús públic.

Kenneth Martínez també ha apuntat que des del consistori tenen previst licitar un nou servei de gestió de sorra de cara l’estiu de l’any vinent, que inclourà els moviments dipositaris de l’arena. Enguany, no han engegat aquesta actuació perquè se n’ocupa el Ministeri.

Segons l’alcalde, l’objectiu és, per un costat, renaturalitzar les platges i, per tant, recuperar el sistema dunar; i per l’altra, gestionar el moviment de la sorra. “En aquells punts on la costa pateix més per la transgressió marina, hem de ser capaços de posar sorra sigui per protegir la costa o els edificis”, ha subratllat Martínez.

Comencen les obres de les escales

D’altra banda, els treballs per reparar les escales del passeig Masia Blanca al tram final de la platja de Coma-ruga i que van resultar malmeses en l’últim temporal també han arrencat aquest dilluns.

La regidora de Cohesió territorial i platges de l’Ajuntament del Vendrell, Marta Tobella, ha explicat que les obres formen part del projecte de regeneració dunar i protecció del litoral de la costa del Vendrell del Ministeri de Transició Ecològica.

L’actuació consistirà a enderrocar les escales per tal que la platja es regeneri. “Es taparan els accessos per protecció i la idea és que la sorra torni a establir-se en aquesta zona”, ha indicat Tobella, que ha conclòs que s’accedirà a la platja des de passeig, entre d’altres indrets, per un accés a uns 300 metres de les escales que s’enderrocaran.

També et pot interessar

Comentaris

1336