L’Ajuntament buscarà suports per aconseguir que els trens d’alta velocitat facin parada a Vilafranca

Un estudi avala la viabilitat d’ubicar una nova estació a la zona contigua al polígon dels Cirerers

Una estació d’alta velocitat a Vilafranca és viable. Així ho confirma un estudi que l’Ajuntament de Vilafranca ha encarregat a la consultoria especialitzada en transport TRN TAYRET, que avala la construcció d’una nova estació aprofitant la base de manteniment de què ja disposa Adif a continuació del polígon dels Cirerers, al barri de la Barceloneta i a quasi 2 quilòmetres de distància de l’estació actual de ferrocarril.

Segons el projecte, l’existència d’un PAET (Puesto de Adelantamiento y Estacionamiento de Trenes) als afores de Vilafranca amb unes condicions que sobre el terreny afavoreixen la ubicació, en una recta plana, d’una estació de viatgers de trens regionals en alta d’alta velocitat i permet ubicar-hi dues vies i dues andanes. El desviament des de la línia principal ja està feta, però hi hauria un sobrecost en el desviament de la línia actual de rodalies.

D’aquesta manera s’aconseguirien 17 nous serveis diaris amb correspondències amb l’estació del Camp de Tarragona (16 per cada sentit) i Barcelona-Sants (entre 2 i 3 per sentit). Així mateix, el trajecte Vilafranca-Barcelona es cobriria en 25 minuts i en 15 minuts amb el Camp de Tarragona, quan actualment, per exemple, la mitjana del transport en tren a Barcelona és d’1 hora i 6 minuts.

Durant la presentació, l’enginyer de camins, Jordi Julià, va donar a conèixer detalls d’un projecte estructurat en dues fases i que especifica els punts forts d’una estació d’aquestes característiques amb parada de regionals d’alta velocitat. Actualment per Vilafranca cada dia passen 120 trens d’alta velocitat (60 per sentit) sense parada a la vila.

El projecte es veu reforçat per l’existència d’exemples en localitats de característiques semblants a les de Vilafranca, com ara l’estació de Mâcon Loché a França, la de Limburg Süd, a Alemanys i Puente Genil, a Espanya.

L’alcalde de Vilafranca, Francisco Romero, va recordar que la planificació d’una parada de regionals d’alta velocitat ja està planificada en el Pla Territorial del Penedès, actualment en exposició pública. La idea no és nova ja que es plantejava ja en el Pla Director d’Infraestructures 2001-2010; en el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya 2006-2026, de la Generalitat, encara vigent, i en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona 2010. Romero va indicar que tot i que la idea ja està prevista “volem donar un pas més i que sigui una realitat”, gràcies a la viabilitat tècnica. L’alcalde va afegir que la millora que es du a terme en la línia de rodalies no millorarà massa el dia a dia de les 5.000 persones que diàriament fan ús del servei, perquè “la durada del trajecte serà la mateixa que fa 100 anys”. Romero es va mostrar convençut de les possibilitats de tirar endavant el projecte perquè “no serà l’estació de Vilafranca, sinó l’estació del Penedès” i amb aquest convenciment ja ha sol·licitat reunir-se amb la Direcció General de Transport i Mobilitat de la Generalitat i amb el Ministerio de Transportes i Mobilidad Sostenible. Romero vol, d’aquesta manera, sumar complicitats amb altres administracions i urgir a l’execució de la inversió. Tot i que encara no es pot parlar de xifres i dates, Julià va situar la inversió entre els 30 i els 40 milions d’euros i en la disponibilitat del projecte ja acabat, seguint els terminis fixats per llei, entre els 7 i els 8 anys a partir de l’obtenció del vistiplau definitiu.

Per l’alcalde, la nova estació, a mig camí entre Vilafranca i la Granada, seria una bona notícia per a la ciutat gràcies a la integració a la trama urbana, ben comunicada amb transport públic i carril bici, bona comunicació amb la C15 i emmarcada en la remodelació de la zona del carrer Santa Fe i entorn, amb una inversió ja pressupostada de 600.000€. És en aquesta zona on Adif ja disposa de diverses parcel·les que es van expropiar en el seu moment. Així mateix, a més de Vilafranca se’n beneficiaria tota la vegueria, on podria donar servei a 400.000 habitants.

També et pot interessar

Comentaris