Els escumosos italians amb el prosecco al capdavant dominen el mercat mundial el 2023
Els productors italians aconsegueixen superar cava i xampany
El 2023 es va tancar amb un clar domini dels escumosos italians en el mercat mundial. Els productes italians van vendre al voltant de 960 milions d’ampolles (de les quals un 70% eren prosecco), deixant enrera tant el cava com el xampany que es van quedar al voltant de les 300 milions d’ampolles venudes.
Itàlia ha aconseguit entrar amb molta força en paísos com ara Xina (+6%), Alemanya (+8%) o Rúsia (+18%), aquest últim malgrat la situació de guerra i s’ha consolidat com una oferta global. Estats Units continua sent el país amb més consum d’escumosos italians, encara que durant el 2023 es va registrar un descens de l’11% de consum. Són dades que ha fet públiques aquesta setmana la Confederació Nacional de Cultivadors Directes d’Itàlia (Coldiretti).
D’aquesta manera, el prosecco es converteix en el gran rival a batre en el mercat mundial pel cava català i, en menor mesura, pel xampany. Es tracta d’un producte en fase de creixement des de fa molts anys. Es originari de les regions del Véneto i del Friuli-Venezia-Giulia i, espcificament, de les árees de Conegliano i Valdobbiadene, dues ciutats de la província de Treviso que són les capitals del producte.
Curiosament, la verema a Itàlia el 2023 va ser especialment dolenta degut a un any amb moltes pluges que van generar l’aparició de míldiu. Malgrat aquesta circumstàmcia, el prosecco va aconseguir treure al mercat el volum necessari de producció per convertir-se en la referència mundial del conjunt de l’any.
Entre les fortaleses d’Itàlia destaca la bona capacitat de màrqueting que aconsegueix publicitar les seves característiques específiques.