El cava segueix polveritzant rècords de vendes el 2022

FOTO: DO CAVA
23/03/2023 - 18:38h

L’any passat, la denominació d’origen va vendre 249 milions d’ampolles, un 4,6% més que el 2021

Javier Pagés ja ho va anunciar al desembre. Si les vendes es mantenien el quart trimestre de l’any igual que els tres anteriors, les dades de comercialització del Cava tornarien a ser excel·lents el 2022. Aquest dijous, amb les xifres definitives ja sobre la taula, el president de la Denominació d’Origen no només ha confirmat el que va vaticinar a finals d’any, sinó que ha anunciat que els registres han estat superiors al 3% de creixement que ell va preveure.

Segons dades de la DO, el 2022 es van vendre 249 milions d’ampolles de cava, un 4,6% més que l’any anterior. La xifra polvoritza els rècords que fins ara havia assolit la denominació, i demostra que la recuperació de les vendes després de la davallada per la pandèmia de la Covid-19 ja s’ha consolidat.

En una trobada amb la premsa, Javier Pagés s’ha mostrat molt satisfet d’aquests resultats, i sobretot de l’embranzida que ha agafat els darrers anys la comercialització de caves prèmium. En aquest sentit, ha destacat el creixement del 12,8% que van experimentar les vendes de caves de Guarda Superior (més de 18 mesos de criança en ampolla) el 2022.

Pel que fa als caves de Guarda, l’augment de vendes es va situar l’any passat al voltant del 3%. “Fa anys que volem afegir valor al cava, i aquestes xifres ens satisfan”, ha dit Javier Pagés, que ha explicat que bona part de la inversió prevista per aquest any es destinarà a promocionar els caves de més valor afegit.

També va créixer l’any passat la xifra de facturació, que va passar de 1.905 euros el 2021 a 2.192 euros el 2022. Bona part d’aquest increment es pot atribuïr a la pujada del preu mitjà de l’ampolla de cava que l’any passat es va situar al voltant dels 10 euros, tal com ha confirmat Javier Pagès.

El mercat exterior encara copsa la major part de vendes del cava, tot i que el 2022 va ser l’interior el que més va estirar de les vendes. L’any passat la comercialització en els mercats internacionals va pujar un 1,2%, mentre que al nacional el creixement va ser del 13%, i ja s’hi dediquen més de 77 milions d’ampolles.

Tot i aquesta pujada, el 69% dels caves se segueixen venent fora de les fronteres de l’estat espanyol. El canal que més repercussió ha tingut a Espanya és el d’hostaleria, amb un notable ascens del 32,3% en valor i un 30,4% en volum, mentre que el canal d’alimentació, amb un augment significatiu del 10,5% en valor i 4,3% en volum, segueix la tendència a l’alça motivada pel retorn a la compra física.

Països compradors

Alemanya es va mantenir l’any passat com el país que més cava va comprar, dels més de 150 destins als quals s’exporten aquests escumosos. L’any passat, el mercat alemany va registrar un increment de vendes del 2,2%. Els Estats Units, Bèlgica i el Regne Unit segueixen el país bàvar, i per primera vegada entra al top cinc de vendes Suècia. Japó se situa en la sisena posició de la llista.

L’increment de vendes a Suècia, un país que aprecia molt els productes sostenibles, es pot relacionar amb l’aposta pels caves ecològics que ha fet la DO els darrers anys. Els caves de guarda superior han de ser obligatòriament ecològics, i Pagès creu que a la llarga, tots els productes de la denominació ho acabaran sent. El 2022 es van produir 32 milions d’ampolles de cava ecològic, amb un increment del 40,7% respecte de l’any anterior. “Hem fet una gran transformació en aquesta matèria, però hem de continuar treballant”, ha apuntat Javier Pagés.

Crítiques a la nova DO d’escumosos

A banda de presentar el balanç del 2022, i responent a les preguntes de la premsa, Javier Pagès s’ha mostrat molt crític amb la possible creació d’una nova DO d’escumosos que tornen a negociar Corpinnat i els Clàssic Penedès. El president de la DO Cava ha assegurat que tot el que coneix sobre aquest tema ho ha llegit a la premsa, i que a ell ningú li ha explicat que hi hagi aquesta possibilitat sobre la taula.

Sincerament, no entenc de què s’està parlant. Deu ser una broma, no?”, ha dit Pagés, que ha afegit que “és un projecte que no pot ser perquè suposaria carregar-se la marca Cava, que elabora el 70% del vi català, i això no entra al cap de ningú”. “Crec que plantejar la nova Denominació d’Origen és parlar per parlar, més que no pas una intenció seriosa”, ha afegit.

També et pot interessar

Comentaris