Matèries primeres més cares i més demanda externa al sector del cava

FOTO: DO CAVA
ACN
29/10/2021 - 18:00h

La crisi del transport fa que les comandes a l’estranger es disparin un 18% de cara a Nadal per la por a una eventual falta d’estoc

L’Associació d’Elaboradors del Cava (AECAVA) ha constatat com la crisi del transport està tenint un doble efecte en el sector cavista: s’han encarit les matèries primeres per fer l’embotellament i alhora creixen les exportacions pel temor dels distribuïdors a quedar-se sense estoc.

El president de la patronal, Damià Deàs, detalla a l’ACN que els preus del vidre, l’alumini, el paper i el ferro han crescut “entre un 4 i un 15%”, una situació que “juga a la contra del marge de benefici en les ampolles de cava, que ja és molt ajustat”. Alhora, però, els problemes de la xarxa de transport provoquen un “efecte psicològic” en els clients de fora de l’estat espanyol, on les comandes estan creixent “prop d’un 18%” els mesos previs al Nadal.

Des de fa prop de dos mesos, el sector del cava ha vist com trontollen els preus de la cadena d’elaboració. Al setembre, en plena verema, els empresaris van començar a tenir dificultats per rebre ampolles de vidre degut a diverses vagues en algunes fàbriques de França. Una situació que es va encadenar amb l’augment generalitzat de problemes a la xarxa de transport.


Tot plegat ha comportat que l’anomenat ‘material sec’ –vidre, alumini, ferro i paper- sigui ara més car que fa tan sols mig any enrere. En una entrevista amb l’ACN, Damià Deàs ha lamentat que aquesta nova relació amb els proveïdors “sens dubte està tenint incidència en el gruix de costos de les empreses i en les expedicions”.

El president de la patronal apunta que als cavistes “no els quedarà més remei” que acabar repercutint aquest augment de preus en les ampolles quan arribin al mercat. Deàs precisa que el sector no preveu fer-ho, però, fins el 2022.

Un cop passades les Festes, afirma que hi haurà un encariment “indubtable”. En funció de l’estratègia empresarial de cada celler, la pujada de preu de les ampolles podria anar “de l’1,5 al 5%”.

Més exportació

Mentre no arribi el moment d’incrementar preus, però, l’empresariat intenta compensar l’encariment dels proveïdors gràcies a l’auge que estan vivint les exportacions. I és que els distribuïdors a l’estranger han incrementat notablement les seves comandes per afrontar la campanya de Nadal amb els magatzems plens.

Deàs detalla que, de mitjana, les exportacions des de setembre estan creixent al voltant del 18% en comparació el 2020. Una situació que atribueix a diversos factors. Per una banda, assenyala l’augment del consum final degut al descens de la incidència de la pandèmia. Alhora, recorda que molts clients van frenar les compres el 2020 i van optar per buidar els propis magatzems. Dues circumstàncies a les quals s’hi suma, diu Deàs, un “efecte psicològic” per la crisi global del transport: “La gent té por de quedar-se sense provisions en ple Nadal”.

Sobre la campanya de final d’any, l’AECAVA augura que aquest proper Nadal el sector viurà una “bona campanya”. Deàs celebra l’aixecament de les restriccions a l’hostaleria i en les trobades socials. Això, sumat al descens transversal de la covid, creu que farà créixer el consum durant les Festes.

També et pot interessar

Comentaris