Una microbiota intestinal rica s’associa a una millor salut

25/08/2021 - 22:00h

Dra. Eulàlia Vidal (Coordinadora de Nutrició i Salut d’Ametller Origen): “Tant important és la quantitat d’aliments d’origen vegetal que mengem com la seva varietat”

La microbiota intestinal és el conjunt de microorganismes (és a dir, bacteris) que habiten al nostre intestí i que ens ajuden a protegir-nos de malalties i a mantenir una bona salut.

Com més rica i variada sigui aquesta microbiota, millor ens trobarem. Per això cal seguir una dieta variada i saludable a base de fruites, hortalisses, llegums i cereals integrals. Però tant important és la quantitat com la varietat d’aquests aliments d’origen vegetal.

Segons un estudi recent, les persones que consumeixen més de trenta aliments d’origen vegetal (fruites, hortalisses, fruita seca, verdures, llegums, llavors, cereals integrals) a la setmana tenen una microbiota intestinal més diversa, respecte a aquelles que no ho fan. Per tant, més varietat d’aliments d’origen vegetal implica que tindrem més bacteris a la nostra microbiota, de manera que l’estarem cuidant més i ens trobarem millor. Per contra, una microbiota poc diversa s’associa amb major probabilitat de patir determinades malalties cardiovasculars, malalties respiratòries i càncer, entre d’altres.

Els colors de les fruites i verdures i les seves propietats nutricionals

Sabies que el color de la fruita i la verdura està relacionat amb les seves propietats nutricionals? És per aquest motiu que, a més de menjar de manera variada, has d’omplir el teu plat de colors.

Color lila: S’associa a propietats antioxidants, que ajuden a reduir el risc de patir càncer, accidents cerebrovasculars i malalties cardíaques.

Color vermell: es relaciona amb els aliments que ajuden a disminuir el risc de patir càncer i a millorar la salut cardiovascular.

Els aliments de color taronja o groc contenen betacarotens, que ajuden a la salut ocular.

Color marró o blanc: contenen fitoquímics, amb propietats antivirals i antibacterianes i potassi.

Color verd: contenen fitoquímics, amb propietats anticancerígenes.

A més de mantenir una alimentació saludable i variada, hi ha altres factors que també influeixen en la salut de la teva microbiota intestinal. En primer lloc, és important gaudir d’un bon descans, és a dir, dormir un mínim de 7 hores al dia; practicar exercici físic de manera moderada; tenir una bona salut mental i, finalment, mantenir una bona hidratació amb aigua.

També et pot interessar

Comentaris