Les verdures s’han de consumir fresques per mantenir els seus valors nutricionals

25/08/2021 - 20:00h

Dra. Eulàlia Vidal (Coordinadora de Nutrició i Salut d’Ametller Origen): “S’han de consumir mínim dues racions de vegetals al dia i una d’aquestes ha de ser de forma fresca per garantir que no perdin els seus valors nutricionals”

Les hortalisses són un grup d’aliments molt important en una alimentació saludable i incloure-les diàriament a la dieta i en les quantitats recomanades redueix el risc de patir malalties cardiovasculars, restrenyiment, obesitat i alguns tipus de càncer, entre d’altres.

Més concretament, segons l’OMS, s’han de consumir mínim dues racions de vegetals al dia i una d’aquestes ha de ser de forma fresca per garantir que no perdin els seus valors nutricionals. I és que la cocció de les verdures fa que part de les vitamines, com per exemple les vitamines del grup B i C, i els minerals es transfereixin a l’aigua de cocció. Tanmateix, la quantitat d’aigua que utilitzem també pot afectar en la pèrdua de vitamines i minerals: com més quantitat d’aigua utilitzem mentre es couen, més vitamines i minerals perdem. Per això, una bona alternativa són les coccions al vapor. Un excés de temperatura també pot fer disminuir el contingut de determinades vitamines.

Cal recordar que no només és important menjar verdures fresques, sinó que també s’han de consumir de diversos colors i formes per assegurar una gran varietat de fotoquímics, uns components que proporcionen a les verdures els colors, les olors i els gustos i que són clau per a les nostres cèl·lules perquè les protegeixen d’un envelliment prematur.

Per aconseguir l’objectiu de menjar dues racions al dia, podem incorporar les verdures com a plat únic o bé com a guarnició, però també podem menjar-les com a aperitiu, en forma de bastonets de pastanaga o api, i com a farcit de l’entrepà (uns tomàquets o fulles d’enciam).

Quins són els beneficis de les hortalisses? Pel que fa als seus nutrients i propietats, les verdures tenen un alt contingut en aigua cosa que fa que el seu valor calòric sigui baix. Per exemple, 100 g de tomàquet fresc tenen només 90 kcal. Tanmateix, tenen una important quantitat de fibra, un component que, tot i que no podem digerir, és clau en la nostra salut perquè augmenta la sensació de sacietat i ajuda a mantenir la microbiota intestinal, prevenint patologies com el restrenyiment. Les hortalisses són també una font excel·lent de vitamines i minerals, indispensables pel desenvolupament i funcionament normal de l’organisme.

També et pot interessar

Comentaris