Vins en xarxa

FOTO: MARIA ROSA FERRÉ
Eva López
28/11/2020 - 20:00h

Com s’han adaptat els cellers del Penedès a les restriccions imposades per la pandèmia? T’ho expliquem en un suplement de 12 pàgines a l’edició en paper

La pandèmia de la Covid-19 ha canviat, d’una manera o una altra, el nostre entorn. Les restriccions imposades per la crisi sanitària han modificat la nostra normalitat i l’han convertit en una cosa inconcreta encara per definir. Aquesta incertesa ha tocat de ple moltes empreses, que fa mesos que naveguen en un mar de dubtes.

La declaració de l’estat d’alarma va obligar a abaixar persianes a molts negocis, que encara ara arrosseguen les conseqüències no d’una, sinó de dues onades de contagis.

Un dels sectors més afectats pel tancament és la restauració. Bars, restaurants i cafeteries han estat sense treballar durant mesos, i els seus proveïdors se les han hagut d’empescar de totes maneres per seguir vius. El sector del vi és un dels que més ha remat.

PUBLICITAT

La majoria de les ampolles que produeixen els cellers catalans –un 42% segons la consultora Nielsen– es destinen al canal HORECA (acrònim d’Hotels, Restaurants i Cafeteries). Amb aquests establiments tancats, a la primavera les vendes van caure de manera més que considerable – tot i el repunt de la distribució al comerç–, un fet que va obligar els agents vinícoles a posar la creativitat al servei de la causa.

Sense possibilitat de promocions cara a cara, internet s’ha reivindicat en temps de pandèmia com la millor manera d’arribar al públic d’una forma ràpida i sobretot àmplia. Molts cellers ja fa dies que havien fet els deures, modernitzant els seus canals digitals per adaptar-se a una marea que s’intueix com el futur més immediat. Altres han aprofitat el corrent per pujar a una barca que encara té molt de mar per navegar.

Els experts apunten que tot i que les vendes als canals digitals han pujat, l’augment no ha estat tan alt com per compensar la davallada de vendes. Tot i això, webs i xarxes socials han aconseguit donar visibilitat a molts cellers que fins ara no eren presents a internet.

PUBLICITAT

Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn, TikTok, YouTube… No hi ha cap xarxa que els últims mesos no s’hagi inundat de propostes vinícoles. Uns han explicat la seva història, els altres han presentat nous productes, s’han donat a conèixer les persones que hi ha darrere dels vins, i fins i tot s’han organitzat tastos virtuals. Qualsevol excusa era bona per treure el nas a la xarxa.

Les desenes de vacunes que s’estan provant arreu del món anuncien el final d’una pandèmia que ha canviat la nostra manera de fer. Ens ha portat coses dolentes, algunes de catastròfiques, però també ens ha obert la ment a noves maneres de fer. Al sector del vi, el confinament l’ha obligat a reformular-se i fer un pas endavant. Una revolució similar a la que es va viure amb la fiŀloxera, i de la qual els cellers del Penedès en van sortir clarament victoriosos.

També et pot interessar

Comentaris