Arriba l’hora de la veritat per al sector vinícola català
Les 11 DOs catalanes sumen esforços per promocionar els seus productes i aconseguir que el vi català sigui el més consumit a Catalunya
El sector del vi català no passa pel seu millor moment. La pandèmia de Covid-19 primer i el míldiu, després, han trastocat els plans d’elaboradors i viticultors, que es van emplaçar que aquest 2020 fos un any de canvis.
L’adversitat, però, ha portat també algunes coses bones. Per primera vegada, les 11 denominacions d’origen vinícoles catalanes han decidit remar plegades per aconseguir que els vins del país tornin al podi dels més consumits.
Fa uns mesos, i després de molta feina feta en temps de confinament, es va presentar la campanya “Gaudeix del que és bo, vi català”, una acció promocional conjunta que tenia com a objectiu ressaltar els valors dels vins del territori.
Ara, i després d’haver obtingut un gran èxit a través d’internet i de les xarxes socials, la campanya va una mica enllà i fa el salt als mitjans de comunicació per arribar a un públic encara més ampli.
“Ara és el moment de la veritat, és el moment del vi català”, ha dit convençut el director general de l’INCAVI, Salvador Puig, en la presentació de la segona part de “Gaudeix del que és bo”. “Volem que aquesta campanya marqui un abans i un després en el consum a casa nostra”, va afegir Puig, fent referència a les xifres de consum de vi català a Catalunya, que ha definit com a “anòmales”.
De fet, Catalunya és l’única regió vinícola on es beu més vi de fora que de casa. Tot i que hi ha hagut un canvi important els últims anys (s’ha passat d’un 18% de consum al 41,3%) encara queda molta feina per fer perquè els vins catalans siguin els més consumits.
Hores baixes
La campanya ha arribat en un moment en què és més necessària que mai. Segons Joan Huguet, president de la DO Penedès, enguany es calcula que es perdrà un terç de la collita pel míldiu i que les vendes en el conjunt de l’any seran també un terç inferiors. “Encara no ho podem assegurar, perquè falta saber com va la campanya de Nadal, però la tendència sembla que és aquest”, ha explicat Huguet.
Tot i les males notícies que ha acumulat el sector del vi els darrers mesos, Joan Huguet també ha volgut posat un toc d’optimisme a la campanya assegurant que la qualitat del vi serà bona, encara que la collita sigui escassa.
El cap visible de la denominació penedesenca també s’ha referit als preus del raïm tornant a posar sobre la taula la necessitat de “dotar de més valor afegit” els productes que s’elaboren al territori, perquè tothom que viu de la vinya i el vi pugui subsistir.
Huguet ha deixat clar que enguany ha quedat demostrat que la vàlua del producte ecològic és diferent de la del convencional, i “això també s’ha de reconèixer”, ha dit, lamentant les polítiques de low cost que duen a terme algunes empreses.