“A Corpinnat no ens han deixat canviar coses des de dins la DO Cava”

Ramon Jané, de Mas Candí.
17/05/2019 - 10:15h

Ramon Jané, de Mas Candí, s’ha incorporat a Corpinnat. Ens parla dels canvis del sector vitivinícola al Penedès.

Mas Candí és un dels cellers més joves del Penedès. Això, però, no impedeix que sigui també uns dels que més tendència crea. L’empresa la van crear el 2006 quatre joves viticultors que, com tants altres, van apostar per elaborar el seu propi vi per guanyar-se millor la vida.

Després de 13 anys de picar pedra, el celler de les Gunyoles és reconegut per la qualitat dels seus productes (elaboren 60.000 ampolles l’any), la majoria dels quals, originals i innovadors. Els darrers mesos també ha estat en boca de tothom per ser un dels 9 que s’ha unit al projecte Corpinnat, una aposta que ha comportat que l’empresa hagi hagut d’abandonar la DO Cava.

Quan es va sumar al projecte Corpinnat, creia que això suposaria que hagués d’abandonar la DO Cava?
Com havien anat les coses, tenia clar que no seria fàcil. No va ser cap sorpresa. Durant les converses prèvies a aquesta decisió ja es va veure que era molt difícil l’entesa. No puc dir que no intuís que el desenllaç seria aquest.

Ara ja no hi són, però quan van crear Mas Candí, vostès van apostar per estar dins la DO Cava, i també a la DO Penedès.
Pensàvem que formar part de les dues denominacions d’origen seria una garantia de qualitat. Tot i això, tenim vins -com la gamma més natural que elaborem- que no estan a l’empara de cap denominació. La DO Penedès no els entén, i hem decidit no emmarcar-los enlloc.

Es plantegen, però, marxar de la DO Penedès?
No. Jo crec en el Penedès. No sé si formar-ne part em suma, però el que tinc clar és que jo sí que vull sumar al territori.

La DO Cava no sumava a la seva marca?
Crec que no. Hi ha coses que, des del meu punt de vista, no són positives per als nostres productes. La primera és l’extensió de territori que abraça la DO Cava. Hi ha cellers que poden posar aquesta paraula a la seva etiqueta i que estan a 1.000 quilòmetres d’on soc jo. La Xampanya està a la mateixa distància. No és lògic. Crec que obrir la DO Cava a tantes zones no va ser bo. La segona cosa és que no es permeti diferenciar els cellers que cullen el seu raïm, i amb ell elaboren els productes. No dic que sigui millor el que cuida el seu raïm que el que compra el vi base, però sí que crec que són coses que s’haurien de poder diferenciar en una etiqueta. Vam intentar que la DO Cava recollís aquestes inquietuds, però no va ser possible.

Ara, però, la denominació es planteja zonificar…
Sí, estem molt contents d’aquest pas, que penso que ha estat provocat una mica pel nostre moviment. Crec que és molt bona notícia que s’hagi pres aquesta decisió.

Si finalment aquesta diferenciació arriba, es plantegen tornar a la DO cava?
Nosaltres estem molt il·lusionats amb Corpinnat. Creiem que és un projecte molt ben fet, molt rigorós. El camí que ha pres la marca és molt encertat. Pensem que l’aposta pels productes ecològics, pels valors de l’elaboració artesana són el que ens defineix, i a Corpinnat és on, actualment, millor es defensen aquestes premisses.

Hi ha qui diu que el que fan és crear divisió…
No crec que dividim, penso que estem canviant les coses des de fora la DO Cava. Ho vam intentar des de dins, però no va ser possible. El que és evident és que la nostra decisió ha generat reaccions. Tot i això, no crec que al Penedès hi hagi més divisió que altres zones vinícoles del món com La Rioja o la Xampanya.

Allà no se’ls nota tant, doncs.
Perquè allà estan desunits, però el prestigi del producte que elaboren els uneix i fa que treballin tots a l’una. Aquí això no passa.

El cava no té prestigi?
Fora d’aquí, no. Quan vas a l’exportació, és l’importador qui et marca el preu del producte, no tu. Si a l’etiqueta posa cava, tant fa que s’elabori d’una manera o d’una altra, te’l paguen al voltant dels 2 o 3 euros.

No crec que al Penedès hi hagi més divisió que altres zones vinícoles del món com La Rioja o la Xampanya

I el Penedès?
Sí, al Penedès s’ha fet molt bona feina els darrers anys. Ara, la marca genera simpaties arreu. El Josep Maria Albet ha treballat bé. Potser el que ha faltat és convertir la DO en la primera 100% ecològica del món. Era una bona oportunitat i no s’ha aprofitat. És l’única cosa que veig. Per la resta, considero que s’ha apostat per les empreses petites, i s’ha fugit de les que elaboren grans volums.

Creu que és possible que les coses canviïn, que al final els escumosos del Penedès s’emparin tots sota un mateix paraigua?
Penso que aquesta és l’evolució lògica. Arribarà un dia en què trobarem la forma d’entendre’ns, i crear espais on tothom se senti còmode. N’estic segur.

 

https://el3devuit.cat/2019/05/14/a-la-recerca-de-la-identitat-vinicola/

També et pot interessar

Comentaris