Infants de cicle superior de primària improvisen versos tot cantant
Dimarts, a les 10h, se celebrarà a l’Auditori municipal de Vilafranca la 6a edició del Corrandescola a Vilafranca.
Aquesta activitat convida els alumnes de cicle superior a treballar la llengua oral, el cant com a solista i la posada en escena a través de la glosa. La glosa (també anomenada cançó improvisada o corranda) es pot definir com una activitat comunicativa tradicional de caràcter lúdic i basada en la conversa mitjançant l’intercanvi de versos cantats de manera improvisada.
Els objectius del Corrandescola són diversos: millorar les estratègies i habilitats per a la comunicació oral de la glosa; cantar tonades tradicionals de glosa tot improvisant el seu text en forma de versos; memoritzar corrandes tradicionals i de pròpia creació, ser capaç de buscar una idea i expressar-la tot cantant davant d’un públic i gaudir a través de l’ús de la llengua i del cant.
Per portar-ho a terme, mestres de música i mestres de català de cicle superior de les escoles inscrites han hagut d’assistir a 3 dies de formació. En aquesta formació se’ls ha explicat com treballar-ho a classe, així com diferents activitats que després han realitzat a les escoles amb l’objectiu que els alumnes aprenguin a glosar. Aquesta formació ha anat a càrrec de Mònica Calaf, la mestra de música de l’Escola Estalella i coordinadora de l’activitat a Vilafranca, i d’Albert Casals, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i impulsor de la introducció de la glosa a l’escola.
El dia de l’espectacle, una selecció d’alumnes de les diverses escoles de Vilafranca implicades sortiran a l’escenari de l’Auditori a demostrar les seves habilitats com a glosadors. Se’ls proposaran diverses proves –que els alumnes no coneixeran prèviament– i d’aquesta manera els nens i nenes hauran de demostrar la seva capacitat d’improvisar versos inventats i construïts sobre una melodia treballada a l’escola.
L’espectacle serà conduït per dos dels corrandistes de més renom al nostre país, Carles Belda i Sílvia Ampolla. Belda ha format part de diverses formacions tradicionals i és un intèrpret destacat de l’acordió diatònic i la trikitixa (un tipus d’acordió molt popular al País Basc). Sílvia Ampolla és una cantadora de les Terres de l’Ebre, component de diferents grups folk. Acompanyarà Carles Belda amb el seu guitarró.


