Recta final perquè el Penedès tingui l’àmbit de planificació

alt
18/06/2010 - 07:51h

La proposició de llei de l‘àmbit de planificació Penedès que el Parlament va acordar tramitar per unanimitat el 16 de desembre del 2009 ha entrat a la recta final. En aquest sentit, la Plataforma per una Vegueria Pròpia (PVP) ha mostrat davant els mitjans de comunicació que tot i això “no s’han esvaït els dubtes que aquesta tramitació ha generat”. Si no hi ha cap sorpresa de darrera hora els propers 14 i 15 de juliol el ple del Parlament aprovarà l’àmbit del Penedès.
A la PVP li sorprèn la lentitud amb què aquesta ha tirat endavant en comparació amb la llei de vegueries; tot i dur-li dos mesos d’avantatge ara, amb tota seguretat aniran juntes al mateix Ple dels propers 14 i 15 de juliol, i això serà així perquè la de vegueries ha hagut de passar pel Consell de Garanties Estatuàries. La Plataforma creu que hi ha hagut una clara voluntat per part del tripartit d’evitar que l’àmbit s’aprovi “abans que les vegueries”, una aprovació prèvia de l‘àmbit que hauria estat el millor argument per poder incloure el Penedès en el redactat inicial de la llei de vegueries.
Un reglament perillós
Però a la PVP li sorprenen més coses, com la pluja d’esmenes que li ha caigut al damunt quan es tracta d’una llei sense complicacions i que semblava consensuada d’entrada. La majoria d’aquestes han estat presentades pels tres grups del Tripartit de manera conjunta. Dues de les esmenes del PSC-ERC-ICV fan referència a un factor nou: un reglament que ha de desenvolupar la llei. Això no havia passat en la tramitació del primers àmbits ni en el de l’Alt Pirineu-Aran afegit el 2001: en aquests casos la llei era el punt final. Per la PVP un reglament és sempre “una arma perillosa” que està a les mans del govern i no del Parlament i que pot desvirtuar o descafeïnar el sentit de la llei. El president de la Plataforma, Fèlix Simon, assegurava que “la decepció és que el nostre àmbit serà diferent dels altres”.
Una tercera sorpresa ha estat en la tria del relator. La ponència, com és normatiu, va nomenar un relator; tot i que la llei la van proposar els grups de l’oposició (CiU i PP), el corró parlamentari ha imposat que el relator fos d’un dels partits del govern, en concret Roberto Labandera, el representant del PSC, amb la paradoxa que qui menys ha cregut en aquest àmbit, que va arribar a votar-hi en contra en comissió i que va estar a punt de presentar una esmena a la totalitat a la llei, ara serà l’encarregat de defensar-la en el ple parlamentari on es durà a aprovació.
I l’última sorpresa és una petita esmena que afecta a la PVP. En el paràgraf setè de l’exposició de motius es diu textualment: “Especialment després de la forta mobilització social impulsada per la Plataforma per una Vegueria Pròpia”, doncs a petició del tripartit aquest paràgraf ha estat suprimit. Per Sergi Marín, de la Plataforma, aquest fet és una mostra més que “el poder polític institucionalitzat admet i paeix molt malament que la societat civil i les entitats cíviques els trepitgin el corral”.
La Llei de Vegueries
El 2 de juny, i en el termini mínim possible, es publica al Butlletí Oficial del Parlament la versió del Projecte de llei de vegueries amb les modificacions introduïdes a la Comissió d’Afers Institucionals. Les esmenes desestimades de l’oposició, pràcticament totes, s’inclouen en el redactat de la llei sota el títol “Esmenes reservades per a defensar en el Ple”. Entre aquestes, hi ha la famosa esmena 16 de CiU, que demana la creació de la vegueria del Penedès. El projecte ja està enllestit, doncs, per anar al Ple per a la seva aprovació. Com que les esmenes es voten per separat, vol dir que fins a l’últim segon queda oberta la possibilitat de la inclusió del Penedès.
Suposant que s’aprovin totes dues lleis, al final d’aquesta legislatura quedarà un país amb vuit àmbits, set vegueries i una vuitena demarcació que no és exactament una vegueria (l’Aran), un veritable garbuix en nom de la planificació i de l’ordenació territorial.

També et pot interessar

Comentaris