“Sempre m’ha agradat ajudar, i fer-ho amb determinats coŀlectius em satisfà molt”
Entrevista al vilafranquí Jaume Grau, president del Grup Cooperatiu d’Inserció Laboral Entrem
Jaume Grau, vilafranquí de 49 anys, és el president del Grup Entrem, on va entrar a treballar com a jardiner l’any 2009. Es tracta d’una entitat sense ànim de lucre constituïda el 2020 amb un 40% del capital a càrrec de la cooperativa Nou Verd, fundada el 1994; un altre 40% de la cooperativa Nou Set, del 1997, i el 20% restant prové d’aportacions dels socis que treballen al grup.
Amb un grau superior de Recursos Naturals, el president d’Entrem és també el tècnic encarregat del servei de jardineria des de fa 5 anys, una secció formada per uns 75 treballadors del total d’unes 350 persones que hi ha a la cooperativa de segon grau.
Amb un pressupost anual d’uns 10,5 milions d’euros –el 80% del qual és per a la massa salarial–, el Grup Entrem presta serveis de jardineria i neteja i consergeria d’edificis, entre d’altres, a diversos ajuntaments de la comarca de l’Alt Penedès, com són Vilafranca, Olèrdola, Gelida, Castellet i la Gornal i Sant Quintí de Mediona, però també té alguns clients privats.
En l’àmbit social, val a dir que Jaume Grau és des dels anys vuitanta del segle passat membre dels Castellers de Vilafranca, colla que actualment dirigeix com a cap de colla el seu germà, Àngel.
Quins són els principals objectius de les dues cooperatives d’Entrem?
Treballar per a la inserció laboral de persones amb diagnòstic de salut mental o certificat de discapacitat en el cas de Nou Verd o bé en situació de risc d’exclusió social a Nou Set.
Què destaca del model del grup que presideix?
El model, perquè jo venia de l’empresa tradicional i en una cooperativa ja veus d’entrada que són diferents la governança i el tarannà, molt proper als treballadors. Aquests s’impliquen més en l’activitat quotidiana, la majoria són socis de l’entitat i, per tant, participen també en la gestió de la cooperativa. Estem oberts al fet que tothom sigui soci de l’entitat, però no és obligatori.
Què comporta ser soci?
Es fa una aportació econòmica a la cooperativa com a compromís de participació, perquè tens dret a votar a les assemblees i tens veu a les decisions de l’entitat. A més de formar part d’un teixit professional que et dona avantatges respecte a les persones que no son sòcies.
Quina és la finalitat del personal sense una discapacitat, com és el seu cas?
Estem aquí per ajudar la gent per a la qual existeix la cooperativa. Nosaltres podem estar de pas, però donem una oportunitat de feina a aquestes persones que, més tard, podran inserir-se en una empresa ordinària. Nou Verd va ser el primer centre especial de treball en format cooperatiu de Catalunya i, a més, creat per persones amb discapacitat mental. Era el cas dels primers quatre socis.
Quins tipus de feines fan?
De consergeria o neteja d’instaŀlacions, i de jardineria sostenible per a municipis i empreses privades; tenim una botiga de roba de segona mà, Entrem Moda, entre altres projectes. Busquem perfils de persones a les quals els sigui més fàcil adaptar-se a aquestes feines, perquè s’hi estiguin un any i guanyin confiança que pel motiu que sigui han perdut i puguin reincorporar-se al mercat laboral. Els nostres grans clients són ajuntaments, que també tenen la problemàtica de la inserció laboral de determinats coŀlectius als seus municipis.
Com els arriben els potencials treballadors?
Bàsicament, a través de serveis socials o dels ajuntaments, que ens els envien al punt d’acollida que tenim al carrer Germanor. Per mitjà de diferents programes que tenim, els intentem coŀlocar en una feina o altra. Fins i tot fem intermediació laboral per a la inclusió de persones a l’empresa ordinària.
Quina satisfacció li aporta a vostè la feina que fa?
Sempre m’ha agradat ajudar, i saber que estàs ajudant determinats coŀlectius t’enriqueix personalment, et satisfà. No només en qüestions de feina; quan ajudes algú que ho pot necessitar, ni que sigui amb una simple conversa, et sents bé. Aquí ajudem potser fins i tot gent que no té cap xarxa social fora de l’empresa, t’expliquen coses de la seva vida i els animes a estudiar, millorar… Ho veig diferent d’una empresa ordinària.
Quin és l’avantatge d’una cooperativa?
La implicació de tothom en el projecte laboral. A la crisi del 2007, per exemple, els socis vam decidir de traure’ns les pagues a canvi de no fer fora ningú de l’empresa i continuar tirant endavant. El més fàcil hauria estat potser fer fora els nous socis i aguantar o tancar la cooperativa. I els diners que puguem fer, els reinvertim.
Tenen diversos espais, oi?
Sí, la seu principal de la cooperativa és aquí on som, al camí del Morató del polígon Domenys II; el servei prelaboral, d’acollida i algun projecte és un local del carrer Germanor i un centre a Ribes (Garraf), per a projectes amb l’Ajuntament. I, a més, gestionem el Caprabo i la cafeteria Espai SIS del Tívoli. Són els únics negocis mercantils que tenim, amb 17 persones i que permeten formar gent amb discapacitat perquè després pugui treballar en altres supermercats.


