La nova cara del saló de plens reformat de la Casa de la Vila
Després de sis mesos d’obres el saló de plens va acollir una nova sessió ordinària de ple
Després de gairebé mig any d’obres de reforma, aquest dimarts va tenir lloc la sessió ordinària del ple de Vilafranca, un ple de tràmit en què es van debatre cinc mocions i es van aprovar alguns comptes anuals de l’ens.
Dins de l’àrea de Serveis Generals es va donar comptes de les diferents empreses municipals. D’una banda, EMAVSA, l’empresa municipal d’aigües, que va tancar l’exercici del 2025 amb un superàvit de 392.967,22 euros, situació que per unanimitat va deixar la resposta de tots els grups destacant el bon exemple de funcionament d’aquesta empresa, que va encetar un nou model de gerència l’any passat. De la seva banda, Sercom va presentar un balanç negatiu de 870.000 euros, compensat per l’aportació municipal. En aquest sentit, la resposta generalitzada va ser la necessitat de cercar fons addicionals per reduir l’aportació municipal, un fet que va corroborar la presidenta del Consell d’Administració, Lourdes Sánchez, explicant que ja es treballa en aquesta línia. El darrer punt d’aquest apartat va ser l’aprovació dels comptes de l’Institut Municipal de Formació, que engloba les tres escoles municipals –la de Música, l’Arsenal i la d’Enoturisme– i que va presentar un balanç de pèrdues d’1.203.529,57 euros, compensat per l’aportació municipal. A continuació es va iniciar el debat de les mocions, que va ocupar la major part del ple d’aquest mes d’abril. Una d’aquestes va ser l’aprovació per unanimitat sobre el compromís amb l’educació infantil de 0 a 3 anys i amb el paper essencial del municipalisme per una educació de qualitat que va presentar la CUP, però que va ser finalment encapçalada per la resta. A la sala hi havia representants de la plataforma ‘0 a 3 anys, on Tot comença’.
Compromís amb el català
Laura Pelay (ERC) va defensar la moció que demanava el compromís pel català en una “proposta ambiciosa i transversal” en què, entre els tretze punts que hi figuraven, es demanava la creació d’una fira pel català i d’un segell municipal de qualitat lingüística per reconèixer comerços exemplars. Precisament, a la sala hi havia membres de Tot República amb un mapa de la vila on indicaven els gairebé 200 comerços que no compleixen amb la Llei de política lingüística. La regidora de Cultura, Àngels Dalmau, va defensar la feina que es fa des de la Regidoria apuntant que hi ha mesures que ja estan en marxa i d’altres que ben aviat ho faran. La moció es va acabar aprovant per unanimitat.
El ple va donar la benvinguda a la nova interventora municipal, Montse Figueras, i el nou secretari, en aquest darrer cas accidental, Victor Laspalas, mentre no es nomeni el nou per substituir, Eduard Marco, que s’ha traslladat a un altre ajuntament. Després de tres hores el ple va tancar la sessió amb una llarga llista de precs i preguntes per part dels grups municipals.
Trencant el guió
El regidor d’ERC Pere Sàbat va trencar el guió del ple tot just abans de presentar una de les mocions de l’ordre del dia, en felicitar-se, finalment, per la retirada del quadre d’Álvarez de Sisternes, alcalde de la vila durant la dictadura de Primo de Rivera. En el seu lloc passarà a formar part de la Galeria de Fills Iŀlustres de la Vila Isidre Rius i Font (Vilafranca del Penedès, 1856-1919), un personatge rellevant que va deixar petjada en la Vilafranca de finals del segle XIX i principis del XX. Aquesta era una reivindicació dels republicans que venia del 2017 quan, juntament amb Mònica Hill, es demanava la retirada del quadre, que ara, coincidint amb les obres, s’ha acabat retirant.


