Crítiques al Consell Comarcal per no adoptar mesures legals contra la crema de residus a Uniland
Una plataforma cívica adverteix del creixent risc per la salut de la cimentera
La Plataforma Cívica per la Defensa de la Salut i el Medi Ambient ha criticat aquesta setmana amb contudència la decisió del Consell Comarcal de l’Alt Penedès de no emprendre accions legals contra l’autorització que permet augmentar fins al 80% l’ús de residus com a combustible a la cimentera de Santa Margarida i els Monjos.
La decisió negativa del CCAP es va prendre amb els vots de Junts, Impulsem, el PSC i el PP, rebutjant la proposta d’ERC, amb el suport de la CUP, que demanava emprendre accions legals per revisar aquesta
autorització. El canvi suposa passar del 48% actual al 80% en l’ús de residus com a combustible. Això implica cremar més residus, alguns dels quals són més variats i amb possibilitat de ser més contaminants que els materials naturals que es feien servir abans, com ara restes de poda.
La plataforma assenyala que “aquest augment genera preocupació per les possibles emissions tòxiques i pels efectes que poden tenir sobre el medi ambient i la salut de les persones. Cal tenir en compte que, fa poc, el mateix Consell Comarcal havia aprovat per unanimitat una moció en contra d’aquest
increment, en defensa de la salut pública. L’actual posició contrària no és coherent amb el que es va aprovar en el seu moment”
Defensa del territori
L’entitat reclama que “el Consell Comarcal de l’Alt Penedès faci un pas més en la defensa del nostre
territori i emprengui accions legals, acompanyat dels 16 Ajuntaments de l’Alt Penedès, del Baix Penedès i del Garraf, que també havien aprovat aquesta moció. Es neguen a fer aquesta acció basant-se en els seus informes tècnics i jurídics, però cal recordar que aquests informes serveixen per orientar, però la decisió final correspon als responsables polítics, que són els qui han de valorar què és millor pel conjunt del territori. Les emissions poden arribar a quilòmetres d’on s’emeten i l’aire les escampa a la resta de poblacions de la comarca”.
“El fet de no actuar davant una situació que anteriorment havia generat un acord ampli, pot donar una imatge de falta de coherència. Tot i això, entenem que es tracta d’una decisió complexa i que encara hi ha marge per revisar-la”.
Des de la Plataforma Cívica per la Defensa de la Salut i el Medi Ambient es fa una crida al Consell Comarcal de l’Alt Penedès i als Ajuntaments implicats perquè tornin a valorar la situació amb “calma i responsabilitat”, i considerin totes les opcions possibles, incloses les legals, per protegir el territori. També demanen que es pugui aturar temporalment el procés fins que “es tingui la seguretat que tot s’ha fet correctament i que es garanteixi la protecció del medi ambient i de la salut. La manca d’actuació dins dels terminis establerts pot fer que aquesta situació es consolidi i tingui conseqüències per la salut de les persones, pel territori i per la seva economia. Per això, és important actuar amb responsabilitat i dins dels temps disponibles”


