L’Associació Somx1 treballa per prevenir els casos d’assetjament escolar
Dissabte es commemora el dia internacional contra el bullying
A Vilafranca funciona des de fa uns anys l’associació Somx1 per a la prevenció de l’assetjament en edat escolar, també conegut com a bullying. “Quan sortim al carrer a explicar qui som i què fem, sovint passa una cosa: les persones s’aturen i comencen a parlar. Ens confien històries que han guardat durant anys, records que encara pesen, moments en què es van sentir soles, ferides o invisibles”, afirmen gràficament des de la mateixa entitat, que es reuneix setmanalment a l’Escorxador i que presideix Antònia Colomé, protagonista de l’entrevista de la pàgina 2 d’aquesta edició.
Somx1 vol fer visible l’assetjament escolar, perquè –diuen– “el que no es veu, no existeix”, i vol crear consciència social sobre les conseqüències tant greus com molt greus que comporta ser o haver estat víctima de bullying. “Quan la gent ens explica el que li ha passat, moltes vegades ens diuen el mateix: que se senten alleujades. Alleujades perquè avui, allò que abans es callava, comença a tenir la importància que sempre hauria d’haver tingut”, es continua explicant des de la mateixa organització sense afany de lucre. “Sobretot, Somx1 som un espai d’escolta i de suport; el que ens mou són les persones i les seves vivències”, afegeixen.
Causes diverses
Des de Somx1 es verbalitzen diversos casos de bullying que han tractat, entre els quals, el d’una dona gran que va començar a ser ridiculitzada de petita amb una cançó a partir del seu nom; o bé el d’un home, també ja ara gran, que va ser víctima d’un noi més gran que li feia la vida impossible en un orfenat.
Sovint, s’explica des de Somx1, comentaris i paraules que semblen petits acaben minant l’autoestima i provocant diversos trastorns en qui els rep. O bé també en persones de l’entorn proper de la víctima, impotents davant dels casos d’assetjament, sense poder fer res per protegir-la.
Hi ha casos extrems, com els d’adolescents que es reclouen a casa per por de trobar-se els seus assetjadors. “Els seus pares viuen amb la impotència de veure’l patir sense saber com ajudar-lo”, es diu des de la mateixa entitat.
Contacte
Somx1 vol “continuar escoltant i trencant el silenci”, a més d’acompanyar tothom que ho necessita, “perquè ningú hauria de créixer amb por”, conclou l’entitat, amb la qual es pot contactar per telèfon (671984712), correu electrònic (somperun@gmail.com), Instagram (@somx1.org) i al web www.somx1.org.
Des de les persones que en formen part de la junta directiva s’anima tothom que pugui tenir dubtes o problemes vinculats a l’assetjament escolar o bé que vulgui formar part del grup de suport a contactar-hi.
Tot plegat, a partir de diverses decisions: de no callar, escoltar les víctimes i les seves famílies, estar al costat de qui ho necessita i “la decisió de construir, entre tots, un món on ningú hagi de tenir por de ser qui és”. “Perquè darrere de cada història hi ha una persona; i cada persona importa”, es conclou des de la mateixa Associació Somx1.


