El Tribunal Català de Contractes del Sector Públic anul·la l’ampliacio del contracte de neteja de l’Arboç

Imatge de deixalles acumulades a l’Arboç durant el conflicte laboral per la recollida, a final de l’any passat (Foto: Ajuntament de l’Arboç)
09/04/2025 - 20:15h

Alternativa per l’Arboç hi havia acudit per entendre que s’havia fet “de manera irregular” i el govern del PSC acusa el grup de l’oposició d’actuar per “estratègia política”.

El Tribunal Català de Contractes del Sector Públic ha estimat el recurs presentat pel grup municipal Alternativa per l’Arboç contra la decisió del govern municipal del PSC d’ampliar -“de manera irregular”, segons destacava el mateix partit a l’oposició a l’hora d’acudir a la justícia- el contracte de neteja viària i incrementar-ne el cost en un 62,78%.

La resolució 138/2025 del tribunal català dictamina que l’acord aprovat pel ple de l’Ajuntament de l’Arboç celebrat el 30 de gener per ampliar el contracte no s’ajusta a la legalitat i n’ordena l’anul·lació.

Aquest acord, segons es destaca des d’Alternativa per l’Arboç, suposava una despesa extraordinària de gairebé 150.000 euros, si es comptabilitzen tant el servei de neteja viària com el de recollida de residus, que també havia estat prorrogat sense licitació.

Aquesta xifra esdevé de l’increment de despesa durant 6 mesos del contracte de brossa ampliat, en passar d’un cost d’uns 166.000 euros a 266.000 euros; i passar de pagar 75.000 euros per al servei de neteja viària a 122.000 euros en un termini aproximat de 8 mesos.

Arguments

Alternativa per l’Arboç ha explicat al 3d8 que el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic considera que el govern arbocenc va actuar sense base legal, ja que “no es va iniciar cap nova licitació abans de la fi del contracte, com exigeix la llei; l’anomenada ‘pròrroga excepcional’ no és aplicable si no hi ha hagut cap imprevist que impedeixi licitar el nou servei; i es van modificar les condicions del contracte, amb un increment de preus manifestament irregular”.

“Aquest cas posa de manifest una manera de fer opaca i poc respectuosa amb la legalitat, que s’allunya dels principis que haurien de regir la contractació pública: transparència, concurrència i igualtat d’oportunitats”, remarca el mateix grup municipal arbocenc, que creu que el govern del PSC “ha volgut mantenir contractes caducats sense cap nou procediment de licitació, deixant fora qualsevol altra empresa que hi pogués estar interessada”.

Durant el ple del 30 de gener, segons recorda ara, Alternativa per l’Arboç “ja va advertir que l’acord que es pretenia aprovar era manifestament irregular i contrari a la normativa vigent. Malgrat això, el govern va fer servir la seva majoria absoluta per tirar-lo endavant”.

Donada la situació esmentada, Alternativa per l’Arboç reclama “responsabilitat política i l’inici immediat d’un nou procés de contractació, obert, transparent i ajustat a la llei, que garanteixi un servei de qualitat i una gestió correcta dels recursos públics”.

Posicionament del govern

Des de l’equip de govern socialista s’ha explicat, de la seva banda, al 3d8 que l’acord de continuïtat del contracte esmentat es va aprovar per ple segons els informes dels tècnics municipals assessorats per la Diputació de Tarragona.

“El problema de tot plegat és la interpretació que en fa el tribunal, ja que argumenten que per fer aquest acord de continuïtat ha de quedar acreditat un motiu de pes. Per a nosaltres, aquest motiu és que hem mancomunat el servei amb altres municipis a través del Consell Comarcal i havíem de fer coincidir la fi del nostre contracte amb l’inici del del Consell. Com que això no està prou clar o prou acreditat, segons el Tribunal de Comptes, es dona per nul l’acord de ple”, es manifesta en un comunicat del govern.

Respecte al sobrecost econòmic apuntat per Alternativa per l’Arboç, la xifra “és falsa, ja que representa la diferència entre els preus actuals de mercat i els del contracte de l’any 2018. Per tant, és el que estaríem pagant igualment amb un nou contracte licitat en la data de finalització de l’anterior i és una xifra equiparable al que paguem ara a través del Consell Comarcal”.

També s’ha de tenir en compte, segons el PSC de l’Arboç, que en la resolució del recurs el tribunal “especifica que tant l’Ajuntament com l’empresa han actuat de bona fe i que aquesta última té dret a cobrar pels serveis prestats, tot i que no indica quina haurà de ser la fórmula per realitzar aquest pagament”. “Ara mateix, gràcies a aquest recurs, tenim més problemes que solucions”, diu el PSC.

En el comunitat del govern arbocenc es conclou que, pel PSC, “en aquest recurs presentat i en les conclusions que en treu el grup d’Alternativa hi ha més estratègia política que voluntat d’ajudar. La xifra de 150.000 euros és totalment arbitrària i afirmar que no existeix base legal és atacar directament la professionalitat dels nostres tècnics i els de Diputació”.

També et pot interessar

Comentaris

1336