Som Poble-ERC del Vendrell reclama impulsar una mobilitat “justa i sostenible” al Penedès

El regidor portaveu de Som Poble – ERC del Vendrell, Alfonso González, en la presentació de la moció.
19/03/2025 - 18:17h

El grup municipal ha presentat una moció per ser debatuda al ple municipal del mes de març que se celebrarà dilluns.

El grup municipal Som Poble-ERC El Vendrell reclama impulsar la mobilitat “justa i sostenible” al
Penedès i reivindica la necessitat d’afrontar un problema endèmic que afirma que hi ha a la Vegueria Penedès i que afecta a una població molt depenent dels serveis públics per traslladar-se a treballar o estudiar a Barcelona, majoritàriament, però també a Tarragona.

Som Poble-ERC remarca que la Vegueria del Penedès hi viuen més de 500.000 habitants que presenten uns índexs i unes tendències de mobilitat obligada molt marcades cap a Barcelona i Tarragona. Segons dades de l’Idescat, en el període 2024-2034 la comarca del Baix Penedès serà la que més creixerà de tota
Catalunya, passant dels 118.350 habitants fins als 140.214, un 18,5% més.

Per aquest motiu, des del grup municipal de Som Poble-ERC, que ha presentat una moció al ple del mes de març que tindrà lloc dilluns que ve, dia 24, s’insta a les administracions públiques a dissenyar i implementar “una estratègia de mobilitat justa i sostenible al Penedès, integrant i millorant els actuals serveis ferroviaris i per carretera, així com les seves infraestructures per satisfer les necessitats actuals i futures, que a dia d’avui són molt deficients”.

Des del grup municipal vendrellenc s’afirma que “la millora del transport ferroviari passa per actuacions decidides en els serveis i les infraestructures”.

En referència a la connexió amb Tarragona, Som Poble-ERC del Vendrell creu que cal que la xarxa de Rodalies del Camp de Tarragona arribi fins a Vilafranca del Penedès i també a Vilanova i la Geltrú, afavorint la connexió interna del Penedès i també la connexió amb Tarragona, Reus i la seva àrea metropolitana.

En aquest sentit, afirma que també cal millorar la connectivitat dels municipis de la Vegueria del Penedès per la línia del Vendrell, l’Arboç i els Monjos amb Barcelona i el seu cinturó industrial, reforçant el servei de la línia R4 amb dos serveis per hora.

Sant Vicenç de Calders, una estació d’enllaç ineficaç
En l’àmbit ferroviari, Som Poble-ERC afirma que el reforçament de les línies de rodalies R4, R8 i RT2 impulsarà encara més l’estació de Sant Vicenç de Calders com estació d’enllaç, que requereix també millores en matèria d’accessibilitat.

La moció que es debatrà al proper ple del Vendrell també reclama el soterrament de l’estació del nucli urbà del Vendrell amb l’objectiu de reduir la contaminació acústica i millorar la qualitat de vida dels residents.

“Fa poques setmanes s’han acabat els treballs per part d’Adif per posar el tercer carril ferroviari per
dotar d’ample europeu la R4 de tal manera que pugui ser en part utilitzada per desenvolupar el
corredor mediterrani ferroviari. Això condemna l’R4 a ser una xarxa ferroviari d’ús mixt (passatgers
i mercaderies), quan és del tot evident que tant l’R4 com l’R2Sud han de transformar-se en només
vies ferroviàries per passatgers”, es diu des del mateix grup municipal vendrellenc.

“Per això, és fonamental crear el Eix Transversal Ferroviari com la via ferroviària pel trànsit de les mercaderies”, reclamen des de Som Poble-ERC.

Un dels col·lectius greument afectat és també, segons la mateixa formació d’esquerres, el d’estudiants que es traslladen a Barcelona. En aquest sentit, els alumnes dels municipis del Vendrell, l’Arboç, Els
Monjos, Vilafranca del Penedès, la Granada, Lavern-Subirats, Sant Sadurní d’Anoia i Gelida “han de
fer peripècies per arribar a centres d’estudi, com la Universitat Autònoma de Barcelona”. “Per això cal
reforçar el servei per oferir un trajecte sense transbordaments a als municipis amb centres
universitarisi un servei de transport per carretera des del Vendrell a la UAB, garantint el dret d’estudi
de tots els seus habitants”, diu Som Poble-ERC.

També, en l’àmbit del transport de passatgers per carretera, Som Poble–ERC demana reforçar la xarxa d’autobusos interurbans Exprés.cat de les ciutats del Vendrell, Vilanova i la Geltrú, Cunit, Gelida, Sant Sadurní d’Anoia, Vilafranca del Penedès i Igualada amb la ciutat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i amb la ciutat de Tarragona i la URV, així com entre les capitals comarcals de la vegueria penedesenca.

La moció de Som Poble–ERC, a més, sol·licita a la Generalitat que elabori un estudi tècnic econòmic per la
connectivitat en transport públic per carretera entre El Vendrell i la ciutat de Reus, l’aeroport de Reus
i l’estació de l’AVE del Camp de Tarragona.

Tenint en compte totes aquestes problemàtiques, els ajuntaments de la Vegueria del Penedès han
de poder incidir en l’impuls de les polítiques de transport públic en clau penedesenca. “L’única
manera de defensar els interessos dels ciutadans del Penedès, és des del Penedès”, reclamen des
de Som Poble-ERC.

Això, conclou el mateix grup vendrellenc passa perquè la Vegueria del Penedès “participi en la coordinació i millora del sistema de transport públic de viatgers a les comarques del Garraf, el Baix Penedès, l’Alt Penedès i l’Anoia, articulant els instruments que permetin defensar una mobilitat en transport públic en clau de Penedès; impedint que la mobilitat del Penedès es decideixi des d’un despatx de Barcelona”.

També et pot interessar

Comentaris

1336