Nous preus amb l’entrada de l’any 2025


Amb l’inici de l’any nou, l’alimentació recupera l’IVA d’abans de la crisi de l’inflació, els peatges s’apugen l’1,7% i metro i bus metropolità, un 3%.
L’any 2025 ha arrencat amb l’augment de diversos impostos, que comporten també un lleuger augment dels preus. Tal com és habitual cada 1 de gener, algunes tarifes es revisen i això afectarà la butxaca. Aquest any els encariments s’expliquen, sobretot, pels impostos: aliments, aigua, residus i llum protagonitzen les principals pujades del nou any perquè recuperen en bona part l’IVA que tenien abans de la crisi de la inflació.
En canvi, el transport públic puja de preu un 3%, mantenint, però, els descomptes del 50% en els abonaments de metro i bus. La gratuïtat de Rodalies s’ha prorrogat sis mesos per als viatgers habituals; i també és més car agafar un taxi. En canvi, la baixada dels tipus d’interès comporta una moderació de les hipoteques.
Algunes de les noves tarifes, resumides
Tot seguit es resumeixen els principals canvis de preu amb l’any nou estrenat aquest dimecres.
Aliments i oli. L’IVA recupera els tipus previs a la crisi inflacionària i això fa que l’alimentació sigui un dels elements que s’ha encarit lleugerament amb l’entrada del nou any. Els aliments bàsics -oli d’oliva, llet, pa, ous, formatge, fruita, verdura, llegums, cereals i farines- han passat a tenir l’impost del 4%, dos punts més que el 2024, i el de les pastes i olis de llavors s’enfilen fins al 10% (estaven al 7,5%). D’aquesta manera, el cistell de consum alimentari ha recuperat els nivells de tipus d’IVA habituals que tenia el 2022, abans que el govern espanyol va activar la rebaixa com a resposta a l’encariment generalitzat per l’impacte de la guerra d’Ucraïna.
Pugen llum, aigua i residus. Aquest 1 de gener s’ha incrementat l’IVA de la llum del 10% al 21%. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que per a la majoria de llars això es traduirà en un augment de la factura elèctrica al voltant dels 118 euros anuals, i de 106 euros en el cas de la tarifa regulada.
Les llars també notaran un encariment de la factura de l’aigua. Els municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) tindran un encariment mitjà del 5,95%, cosa que suposa al voltant d’1,5 euros cada dos mesos. L’increment, però, va en funció del consum a les llars, de manera que, per a una família amb poca despesa d’aigua la quota es pot elevar un 2,9% i per a una altra amb més consum pot repuntar fins a un 6,72%. L’AMB va justificar que les noves tarifes responen a les inversions a la xarxa, fruit dels efectes de la sequera.
I, com ja era conegut i havia transcendit les últimes setmanes, també va augmentar la taxa de residus, que a bona part dels municipis s’ha apujat per adaptar-la a la normativa mediambiental que estableix la llei 7/2022 (obliga a que es cobreixi el 100% del cost de la recollida).
Transport públic. Els preus del metro i del bus seran un 3% més cars a partir del 15 de gener. A l’àrea de Barcelona, el preu de la T-Casual passarà de 12,15 a 12,55 euros i el bitllet senzill costarà 10 cèntims més, fins als 2,65 euros. Els abonaments mantindran un descompte del 50% i s’encariran lleugerament aquest 2025: la T-Usual pujarà fins als 22 euros, 65 cèntims més, i la T-Jove s’encarirà dels 42,70 a 44 euros.
Les targetes de cartró de la T-mobilitat passaran a costar un euro davant els cinquanta cèntims actuals. Amb aquest increment de preu, tindran el mateix cost que les carteres virtuals T-mobilitat per validar amb el mòbil.
Sis mesos de pròrroga de la gratuïtat a Rodalies. D’altra banda, a l’inici del nou any 2025 s’ha ampliat sis mesos la gratuïtat del servei de tren de Rodalies, Mitja Distància i línies d’autobusos estatals per a viatgers habituals. Pel que fa a l’alta velocitat es mantindrà el 50% de bonificació durant tot l’any.
Amb tot, de cara a la segona meitat de l’any hi haurà un nou esquema de bonificacions amb un abonament mensual a Rodalies amb una tarifa única de 20 euros i un abonament mensual de 10 euros per a joves de 15 a 26 anys.
Agafar un taxi és més car. Les tarifes de taxi de l’àrea metropolitana de Barcelona s’han apujarat un 4,7% de mitjana. La baixada de bandera passa dels 2,6€ als 2,75€. També s’ha encarit el preu del quilòmetre recorregut, que en horari laboral entre setmana és d’1,32 € (era d’1,25€); i de nit i els caps de setmana i festius és d’1,62 €, sis cèntims més. La resta de suplements es mantenen igual que el 2024.
Peatges. Quant als peatges que cobra la Generalitat, s’han apujat entre un 1,7% i un 1,8%. L’increment als diversos trams de l’autopista C-32 entre Castelldefels, Sitges i el Vendrell, tot i que inclou bonificacions del 100% per a la mobilitat obligada -anada i tornada entre unes mateixes sortides en un interval de 24 h els laborables-, és concretament de l’1,7%.
L’actualització de preus d’autopistes per a aquest 2025 és la més baixa dels últims exercicis, ja que l’any passat es van apujar un 5,4%, i ho havien fet un 7,3% el 2023 i un 3,5% el 2022. Així mateix, està per sota de la que ha fet l’Estat de forma general a les seves autopistes encara de pagament, que se situa al 2,86%.
Finalment, la barrera troncal de Cubelles (Garraf) de l’autopista C-32 costa 4,89 euros per als cotxes que no l’utilitzin regularment, la barrera d’accés a Cubelles 2,61 euros i el peatge a Calafell, 0,77 euros.