Promoció del Transport Públic proposa millores per al servei alternatiu de Renfe
Afirma que els trajectes en autobús es fan regulament, però que els enllaços amb els horaris ferroviaris estan descoordinats.
La Promoció del Transport Públic (PTP), juntament amb les associacions Dignitat a les Vies i Trens Dignes Ebre, remarquen que han observat “importants desajustaments i situacions que caldria solucionar immediatament” en el pla alternatiu de Renfe per les obres al túnel de Roda de Berà (Tarragonès) i que mantindrà tallat el trànsit de Sant Vicenç de Calders a Tarragona fins a primers de març del 2025. “Si bé entenem que és un dels Plans Alternatius de Transport (PAT) més complexos de Rodalies fins ara, durant aquestes últimes setmanes hem viscut una situació insostenible”, afirma la PTP en un comunicat.
L’alternativa ferroviària, la principal perjudicada
Els principals problemes que han detectat durant aquests dies han tingut l’epicentre, per una banda, als trens Barcelona-Reus; i de l’altra, entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona. Pel primer cas, en la nota de PTP s’apunta que “els temps de viatge estan resultant ser molt més elevats respecte al que està previst per horari, de tal manera que un viatge inicialment previst d’1 hora i 50 minuts a dues hores (és a dir, ja amb penalització respecte a la situació abans del tall ) passa a fer-se en dues hores i mitja, o fins i tot, en tres”. “Aquests temps de viatge fan que l’alternativa ferroviària sigui molt poc atractiva per les persones que facin aquest trajecte”, diu la PTP.
I pel que fa al trajecte Barcelona-Sant Vicenç de Calders, no s’estan complint les hores de sortida publicades als horaris, especialment de sortida de Sant Vicenç. “Això fa que els viatgers que provenen del sud de Catalunya en autobús agafin el primer tren que va cap a Barcelona, que moltes vegades resulta ser un tren de la línia R2Sud que efectua parada a la majoria d’estacions del recorregut. Això fa que aquests trens vagin molt més plens del normal, especialment durant l’hora punta del matí, afectant també els usuaris de la resta d’estacions de l’R2Sud”.
En aquest apartat, recordem que Renfe autoritza des de fa uns dies agafar els trens Regionals amb bitllets de Rodalies.
Les reivindicacions de la PTP
Des de la PTP la principal reivindicació és que es duguin a terme actuacions urgents per tal d’assegurar els temps de viatge del servei ferroviari entre Barcelona i Reus estipulats per horari. “Mentrestant, cal assegurar una alternativa per carretera entre la capital catalana i la del Baix Camp a través de l’augment de l’oferta dels busos directes i la implementació del bitllet T-10/120, tal com es fa des del passat dimarts per a la relació entre Barcelona i Tarragona”, diu l’entitat.
Per altra banda, afirma que “cal encaminar els usuaris que facin el recorregut Sant Vicenç-Barcelona cap als regionals, i no cap als rodalies especialment durant l’hora punta del matí, quan es donen les situacions d’atapeïment a la R2sud. Per això, cal vetllar per assegurar que es dona prioritat als trens regionals de sortida de Sant Vicenç en lloc dels rodalies, complint l’horari marcat als horaris oficials”.
“La problemàtica de retards en les circulacions desviades té també a veure amb el règim de circulació i la regulació dels trens de mercaderies”, s’afegeix en el comunicat. “En la mesura que estem en una situació anòmala, demanem que aquesta regulació es faci amb la mínima afectació per als trens de viatgers. Reivindiquem també que l’actual marc tarifari per a regionals (abonament recurrent) es mantingui per aquesta línia fins al final del tall”, diu la nota.
La PTP conclou finalment, i ja “com a lliçó per a talls posteriors”, lamentem”, que des de l’entitat “lamentem que prèviament al PAT no s’hagin fet actuacions d’urgència per part del titular de la infraestructura a les línies que havien de servir d’alternativa, per tal d’assegurar que es deixaven en les millors condicions possibles”. “Per contra, les actuacions a la zona del Prat del Llobregat just el cap de setmana anterior a l’inici del tall van derivar en noves limitacions que van afectar greument els regionals sud”.
Millores en el servei post-tall
La mateixa entitat apunta, d’altra banda, que el motiu principal de les obres és facilitar el pas dels trens de mercaderies en ample UIC, “però que no aportaran ni més operativitat ni disminució dels temps de recorregut pel que fa als trens de viatgers. Els efectes positius per als usuaris de les circulacions de regionals, que són els que estan patint el tall, seran importància moderada i es limitaran als guanys en fiabilitat per la renovació de la infraestructura en el tram entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders”.
Per aquest motiu, es plantegem que s’implementin amb urgència les següents millores en el servei post-tall:
-Cadència de 30 minuts entre Barcelona i Tarragona durant tot el dia; i mínima d’una hora entre Barcelona i Reus.
-Allargar l’horari del servei en la franja de nit. Darrera sortida de Barcelona mínim a les 22.30h.
-Allargar la circulació de la RT2, que ara acaba a l’Arboç, fins a Vilafranca del Penedès.
-Considerar que alguna circulació tingui per origen Reus (en comptes de Port Aventura)
-Mantenir un tren a primera hora (anada) i de vespre (tornada) en la relació TGN/Reus a Barcelona via Valls.
-Posar en marxa com més aviat millor el baixador de Bellisens a Reus, una reivindicació històrica de la PTP i del moviment veïnal de Reus i que ara sembla que entra finalment en fase de construcció.