La proposta per pacificar el centre de Vilafranca desvia tot el trànsit cap al carrer d’Amàlia Soler
L’Ajuntament defensa els darrers canvis de circulació perquè diu que han reduït el volum de vehicles
L’equip de govern de l’Ajuntament de Vilafranca ha fet balanç de les primeres quatre setmanes de funcionament dels canvis de circulació als carrers del Bolet i General Cortijo i, passat aquest període, afirma que “s’ha aconseguit una reducció evident del volum de 8.000 vehicles diaris que travessen el centre per la rambla de Nostra Senyora, molts dels quals ho feien innecessàriament”.
Les mesures adoptades en aquesta zona es van impulsar a mitjan juliol buscant la pacificació del trànsit, especialment a la rambla Nostra Senyora, tot i que les conclusions definitives s’hauran de treure al setembre, un cop comenci el curs escolar.
L’objectiu de l’equip de govern és avançar, a mig termini, cap a la pacificació total de centre, de manera que per aquesta rambla només hi haurien de passar els vehicles dels veïns residents a la zona i els usuaris de l’aparcament soterrat de la rambla de Sant Francesc, a més dels vehicles que hagin de fer ús de la zona de càrrega i descàrrega de mercaderies.
Per evitar passar pel centre, l’Ajuntament proposa itineraris alternatius que es converteixen en el camí més ràpid per anar en diverses direccions.
Així, per als vehicles que venen de la carretera d’Igualada/carrer Santa Clara o de l’avinguda de Barcelona, es proposa passar pel carrer Santa Digna per anar a parar al carrer Amàlia Soler.
Als vehicles que entren per l’avinguda de Tarragona s’ofereix girar pel carrer Tossa de Mar per accedir al carrer d’Amàlia Soler.
Venint de Vilanova, l’itinerari proposat passa per l’avinguda d’Europa per accedir al carrer General Cortijo i arribar al carrer d’Amàlia Soler.
Finalment, els vehicles que entren pel carrer Progrés, la proposta és passar per l’Era Enrajolada, resseguir el carrer Eugeni d’Ors, i tombar pel carrer Pere el Gran per sortir direcció Tarragona o continuar per Tossa de Mar.
Col·laboració ciutadana
D’altra banda, amb l’inici del curs escolar, el 9 de setembre, l’Ajuntament demanarà la col·laboració de les famílies per tal que acompanyin l’alumnat a peu i evitin utilitzar el vehicle privat per accedir a les escoles del centre: Estalella i Graells, Vedruna-Sant Elies, Sant Josep i Manyanet-Sant Ramon.
Aquesta mesura és una de les actuacions previstes al Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, que l’Ajuntament va aprovar per unanimitat l’any 2022. Amb aquesta mesura, a banda de pacificar el trànsit, s’aconsegueix reduir l’emissió de CO2 i també, segons l’Ajuntament, es guanya seguretat als col·lectius més vulnerables com ara persones grans, infants, persones amb discapacitat visual o mobilitat reduïda, a l’hora de creuar els passos de vianants que hi ha. Es calcula que el pas entre la rambla de Sant Francesc i la plaça Penedès el travessen diàriament 5.000 vianants.
ERC veu precipitació en el balanç
El grup municipal d’ERC s’ha posicionat sobre les mesures que ha pres l’equip de govern per pacificar el centre. En aquest sentit, els republicans lamenten que continuï “la política d’aparador” del PSC, atès que la valoració dels resultats de les modificacions en matèria de circulació i semaforia requereixen tres mesos per confirmar si s’ha reduït o no el volum de trànsit a la zona, tal com afirma l’Ajuntament.
ERC considera que l’equip de govern ha pecat d’optimista, ja que “fa una valoració positiva sense tenir en compte que estem en període estival, amb menys vehicles, i que les escoles encara no han començat”.
Així mateix, els republicans demanen que es faci un exercici de transparència i es donin a conèixer les dades que justifiquin aquesta “reducció evident del volum de 8.000 vehicles” que han propiciat les modificacions d’ara fa un mes.
ERC assegura que l’equip de govern els va comunicar per escrit que “des de l’Ajuntament no es farien aforaments fins després de tres mesos de la posada en marxa de les mesures i que era massa aviat per extreure’n resultats concloents.