El Mercat de la Carn de Vilafranca serà un aparador de producte local
Es pensa en un espai gastronòmic i de degustació amb el vi com a epicentre i amb el complement d’altres sectors com el cafè, els formatges i la pastisseria, entre d’altres
L’Ajuntament està decidit a recuperar Vilafranca pel que fa a comerç, especialment al centre, per atraure compradors de tota la seva àrea d’influència i posar fi a la mala imatge que donen alguns carrers amb locals comercials buits. Per aquest motiu, ja es treballa en un pla integral de revitalització en el qual destaca la intenció de convertir el Mercat de la Carn, un dels edificis emblemàtics del centre, en un espai dedicat a la promoció de productes locals. La intenció és contactar amb grans operadors del territori, especialment relacionats amb el món del vi, i a partir d’aquí complementar-ho amb altres sectors: cafè, pastisseria, embotits, formatges…, perquè esdevingui un espai gastronòmic i de degustació. Ja hi ha hagut els primers contactes i es confia en “l’efecte crida”, de manera que si s’hi instaŀla un gran operador serveixi per atraure’n d’altres. Actualment al mercat només hi ha una parada en actiu i els propietaris tenen a prop la jubilació. En tot el mercat hi ha set parades disponibles que han anat baixant la persiana.
La regidora de Comerç, Lourdes Sánchez, veu clar que “un mercat amb només set parades és inviable”.
Sánchez assegura que “Vilafranca, en l’àmbit comercial no està tan malament com sembla, hi ha comerços de prestigi, que donen bon servei i bon producte”. El problema, però, és que “hi ha molts locals tancats, dissabte a la tarda algunes botigues no obren i això és penós”. La solució, en part, passa, diu, per “ampliar la xarxa comercial i apostar per grans operadors que reverteixin aquesta situació”.
“Que passin coses”
I l’altre gran esquer per atraure compradors i evitar que els locals marxin fora de Vilafranca a comprar és, tal com va dir l’alcalde, Francisco Romero, “que a Vilafranca passin coses”, sobretot els dissabtes a la tarda. En aquest sentit, l’estudi sobre els locals buits del centre aposta per fer Vilafranca atractiva partint del món del vi amb accions diverses, des de ‘show cooking’ fins a presentacions de novetats passant per degustacions, tasts i maridatges, entre d’altres, aprofitant els esdeveniments relacionats amb fires i festes que ja existeixen i que tinguin concerts de música en directe com a complement. La regidora de Comerç indica que des de l’Ajuntament es treballa en aquest sentit de manera transversal per implicar el món de la cultura, l’esport, l’educació, la restauració i que “aparcar no sigui un problema”. Tot plegat, aprofitant el ressò d’una marca de ciutat prou coneguda: Vilafranca, Capital del Vi.
A partir d’aquí, la projecció de la marca i tot el que l’envolta pot arribar a una àrea d’influència comercial en potència que suma més de 115.000 habitants, comptant els municipis del Baix Penedès veïns de la comarca i un potencial que pel que fa a vegueria va més enllà i arriba gairebé als 500.000 habitants.
Una de les grans xacres que pateix el comerç a Vilafranca i que, en part, està minant el potencial comercial de la vila, és la concentració de locals buits a l’àrea del centre. En un estudi, que ha completat una primera fase i ja treballa en la segona, s’ha analitzat un perímetre que comprèn 31 carrers delimitats pels que s’indiquen en el plànol de més avall. Aquest perímetre té una àrea prioritària de treball delimitada per la Vall del Castell, la plaça Constitució, la plaça Jaume I i la plaça de l’Oli. Aquest segment, amb espais emblemàtics (Mercat de la Carn, Vinseum, Palau Baltà…), és la mostra que es prendrà per llançar el missatge de model de ciutat i comerç centrat en la barreja de comerç+vi / producte singular+patrimoni arquitectònic. Es vol que a partir d’aquest epicentre el model s’estengui seguint l’efecte taca d’oli per la resta de l’illa de vianants del centre.
El treball de camp realitzat entre els 31 carrers dona com a resultat que entre tots disposen de 428 locals comercials, dels quals 97 estan buits. Entre les zones amb un percentatge més elevat de locals buits hi ha la plaça Constitució, on 15 dels 36 locals disponibles estan buits. Però la palma se l’endú la Vall del Castell, amb 13 dels 23 locals buits (56%). El carrer dels Ferrers arriba als 12. Altres carrers afectats pel mal del local buit són el carrer Sant Bernat, amb 5 dels 11, i el carrer de Santa Maria, amb 4 de 9.
En qualsevol cas, l’Ajuntament ja ha posat fil a l’agulla per recuperar alguns espais de gran superfície com ara el local de l’antiga Telefónica, a la Parellada, per habilitar-lo com a local comercial. El mateix cas que altres locals com l’antiga botiga Monsarro, a la plaça Constitució, i l’espai que ocupava l’empresa Tot Consa a la Vall del Castell.
La regidora de Comerç, Lourdes Sánchez, explica que l’Ajuntament vol oferir un acompanyament als comerços que triïn Vilafranca per instaŀlar-se: “Volem anar a visitar tots els comerços que obren i posar-los a disposició tots els serveis municipals, donar-los una mena de benvinguda i que se sentin acompanyats”. Segons Sánchez, saber per què un comerç tanca es fa més difícil perquè un traspàs o liquidació per tancament a vegades no es comunica a l’Ajuntament.
Un altre cas és el de comerços que tanquen per jubilació. En aquest sentit, Sánchez apunta que li agradaria que funcionés també a Vilafranca un programa que permet traspassar negocis en funcionament que no tenen continuïtat, com ja es fa en altres municipis. De moment, “aquí encara no ho hem aconseguit”, diu la regidora.