Compromesos amb el 0% malbaratament alimentari


Article de Marta Angerri, directora de Finançament Europeu i Afers Públics, Sostenibilitat i RSC d’Ametller Origen
Sabies que un terç dels aliments que es produeixen al món s’acaben malbaratant, i això comporta la primera causa del canvi climàtic? Coincidint amb el Dia Mundial contra el Malbaratament Alimentari, que se celebra aquesta setmana, i en línia amb la nostra estratègia de sostenibilitat, hem posat en marxa un projecte pioner, de la mà de Too Good To Go, impulsant la primera ‘concept store’ sobre malbaratament alimentari.
Fins al proper 10 d’octubre, hem transformat cinc de les nostres botigues (Barcelona: Numància, 47; Castelldefels: carrer Antic Camí Ral de València s/n; Girona: plaça de Salt 4; Vilanova i la Geltrú: Ronda d’Europa 3, i Amposta: plaça de la Castellania s/n) en espais de coneixement i aprenentatge per donar a conèixer la magnitud del malbaratament alimentari entre els consumidors i fer-los partícips de l’impacte de les seves accions en el medi ambient.
I és que està en mans de tots prendre mesures per fer front a aquesta emergència. De manera individual també podem fer petites accions –revisar la nevera abans d’anar abans d’anar a comprar, prioritzar productes amb data de venciment pròxima o preparar àpats amb les sobres– per lluitar contra el malbaratament alimentari.
Si vols saber quina és la teva implicació en la lluita contra el malbaratament alimentari, posa’t a prova amb el ‘Quiz zero malbaratament alimentari’, un qüestionari on et plantegem un total de 9 situacions en tres moments diferents, abans, durant i després de fer la compra.
Vols saber com d’implicat estàs? Fes el Quiz!

Compromís amb el zero malbaratament alimentari
Des d’Ametller Origen fa temps que fem camí per lluitar contra el malbaratament alimentari, treballant diferents línies d’acció en tota la nostra cadena de valor, tant en la producció primària com en la planta d’elaborats i a les botigues. Alguns exemples d’aquestes accions són el lliurament d’excedents de fruita i verdura directament dels nostres camps a la Fundació Espigoladors o la donació a entitats socials de productes excedentaris que elaborem al nostre obrador. Durant l’any 2021, hem donat 95.054 kg de producte, el que representa un estalvi de 238 tones de CO2.
Així mateix, des de les nostres botigues donem aliments frescos i refrigerats amb data de caducitat pròxima a diferents entitats socials com ara Càrites, Creu Roja, Cuina Altem o Banc dels Aliments. L’any passat es van donar productes per un valor de 896.466 €, el que va comportar un estalvi de 747.055 kg de CO2 equivalent.
Paral·lelament, oferim als nostres clients la possibilitat de comprar productes amb data de caducitat curta. Durant el 2021, es van vendre 706.578 productes amb un 25% de descompte, que han significat un estalvi de 1.713.184 kg de CO2 equivalent. També salvem packs de menjar amb Too Good To Go. Des de l’any 2020, hem salvat un total de 450.000 packs i evitat l’emissió d’1.125.000 kg de CO2.