Comencen cinc dies de vaga al sector de l’ensenyament per reclamar millores

Un grup de professors tancats aquest dilluns a la nit a l’Institut Baix Penedès del Vendrell (Foto: Assemblea de Docents del Baix Penedès)
15/03/2022 - 12:29h

Un grup de professors ha passat la nit a les instal·lacions de l’Institut Baix Penedès del Vendrell

Aquest dimarts comencen cinc dies de vaga dels docents en contra de la política del conseller d’Educació de la Generalitat, Josep Gonzàlez-Cambray, i per reclamar diverses millores al sector.

L’avançament del calendari escolar ha estat “la gota que ha fet vessar el got”, diuen els sindicats USTEC, CCOO, UGT, la Intersindical, Professors de Secundària, la CGT i la USOC. La vaga tindrà lloc de dimarts a dijous d’aquesta setmana i els propers 29 i 30 de març.

A més, pel dimecres de la setmana que ve, dia 23, hi ha convocada una nova aturada pel català. Els sindicats reclamen recuperar les retallades i arribar al 6% del PIB en inversió educativa, reduir ràtios, estabilitat del personal interí, retirar el nou currículum i el nou calendari escolar i el compromís del conseller sobre el català. Reclamen també la dimissió de Cambray.

Els sindicats van anunciar la convocatòria de vaga després d’una tancada d’unes 24 hores a la seu del Departament d’Educació a Barcelona. Hi van entrar per mostrar la seva oposició a les formes i la decisió d’avançar les classes al 5 de setembre, així com d’altres reivindicacions. Després d’una reunió sense fruits, van anunciar la convocatòria de cinc dies de vaga.

Aquest dimarts té lloc el primer. L’aturada està convocada a tota l’educació pública, tot i que l’escola concertada s’hi ha sumat aquest dimarts i dimecres. El primer dia també compta amb el suport del lleure educatiu. La protesta es farà visible al carrer amb una manifestació a Barcelona que anirà dels Jardinets de Gràcia al Departament d’Educació, a la Via Augusta.

Hi ha moltes expectatives sobre el seguiment d’una vaga d’aquestes característiques, ja que, segons els propis sindicats, fa més de 30 anys que no es convoquen tants dies d’aturades. Tot apunta al primer dia, aquest dimarts, com el plat fort de la protesta. Diverses direccions ja han expressat que se sumen a l’aturada, que també ha rebut el suport de les associacions de famílies aFFaC i altres organitzacions de la comunitat educativa.

Més enllà d’aquest primer dia hi ha més dubtes, ja que són diversos els centres que han decidit fer seguiment majoritari del primer i fins i tot segon dia, però hi ha més incògnites sobre la resta de jornades d’aturada convocades.


L’Institut Baix Penedès del Vendrell ja ha celebrat un acte reivindicatiu previ a la vaga amb una tancada de professors al centre la nit i matinada d’aquest dimarts.

Des del conjunt de direccions d’escoles i instituts de la demarcació de Tarragona s’ha emès una circular informativa a les famílies en les quals, per exemple, s’explica que durant la pandèmia “famílies i centres ens hem hagut de reinventar per adaptar-nos a la situació amb els centres oberts i amb constants confinaments.
Durant aquest temps, les escoles ens hem assabentat dels canvis de la gestió als centres
educatius a través de la premsa i no per part del Departament d’Educació, fet que
considerem un menyspreu vers la nostra feina i vers tota la comunitat educativa que
representem”.

“En aquests moments ens trobem amb un seguit de situacions que dificulten una gestió de
qualitat dels centres i que poden afectar directament la tasca amb l’alumnat”, i tot seguit s’esmenten els motius que han portat al “descontentament generalitzat del nostre col·lectiu i que volem reivindicar”.

Aquestes reivindicacions durant els dies de vaga són, segons expliquen textualment:

“1-Desplegament del Decret d’Inclusiva (Decret 150/2017, de 17 d’octubre). Els equips docents coincidim en que ens amoïna la manera en què podem atendre a la diversitat
inherent a les nostres aules sempre intentant donar la millor atenció possible. Trobem a
faltar recursos humans, materials i formació docent que ens permetin atendre realment a tot l’alumnat d’una manera inclusiva i assegurant la igualtat d’oportunitats per a tothom.
Necessitem saber quan es podrà desplegar amb tots els recursos.

2-La necessitat de recuperar i millorar les plantilles d’abans de les retallades. La manca de recursos humans va en detriment de la qualitat educativa als centres. Amb les retallades vam perdre personal que no hem tornat a recuperar. Aquests dos últims cursos, amb els reforços COVID, les plantilles d’alguns centres s’han vist incrementades amb més mans que han estat necessàries per la situació i que creiem indispensables mantenir definitivament. Hem de saber si podem comptar amb aquests recursos pels propers cursos.

3-La necessitat de donar estabilitat a les plantilles per poder desenvolupar i consolidar
projectes educatius sòlids i coherents. Any rere any ens canvia un tant per cent molt elevat del professorat que s’ha d’adaptar de nou al centre.

4-La manca de planificació del Departament. El canvi continuat de prioritats del
Departament d’Educació, que obliga els centres a reajustar contínuament i en temps poc
realista les seves planificacions, formacions, organització i gestió de recursos.

5-La preocupació pel manteniment del model lingüístic català com a model d’èxit per a
la igualtat d’oportunitats.

6-Els canvis en el calendari d’inici de curs. Aquesta modificació ens genera neguits pel
que suposa la planificació i organització del curs. Neguits relacionats amb tenir la plantilla
completament assignada al mes de juny per començar a preparar el nou curs. No es pot
anunciar una mesura com aquesta sense haver-la prèviament consensuat amb les escoles,
consells escolars, sindicats i famílies. No es pot decidir una mesura d’aquest nivell de
manera totalment unilateral, i sobretot, sense haver planificat els RECURSOS necessaris
(qui pagarà al monitoratge que ha d’estar amb els infants totes les tardes de setembre?
D’on sortiran els diners per pagar les vacances dels docents que volen contractar al juliol
per tenir les plantilles dissenyades tal i com diuen?). Aquest punt s’està reduint a un debat
social de si els docents fem més o menys vacances, i pensem que és un debat molt més
extens que tot això, perquè és un debat que va sobre la qualitat de l’educació.

7-El nou currículum de Primària, ESO i Batxillerat. El currículum de Primària se’ns va
enviar a finals de gener durant el pitjor moment de gestió covid als centres educatius i
només amb una setmana per valorar-lo i poder fer aportacions. Considerem que, novament això és una falta absoluta de respecte envers els professionals de l’educació. En el cas de secundària, suposa un canvi profund de transformació educativa que haurem d’aplicar al setembre sense temps d’un debat pedagògic als centres. Necessitem saber de quina manera ens acompanyarà el Departament en el desplegament. I pel que fa al currículum de Batxillerat, necessitem saber en quin moment arribarà, quins centres oferiran aquest nou batxillerat, quina dotació de plantilla requerirà i quina formació acompanyarà aquest desplegament. Necessitem temps per debatre canvis tan importants com un canvi de currículum en aquest moment. Valorem l’impuls cap a la transformació educativa del país que està duent a terme el Departament d’Educació en algunes de les línies estratègiques que ha engegat però per fer-ho possible cal que tot això es tradueixi en més recursos humans, econòmics i de formació. També cal que entre centres i Departament hi hagi una comunicació, confiança i línia de treball conjunta que es vegi reflectida a nivell social, promovent una imatge de
cohesió i professionalització dels equips docents”.

Així les coses, la nota adreçada a les famílies conclou: “És per tot això que com a col·lectiu diem Prou, l’Educació no s’improvisa!! Volem que s’escolti les necessitats reals del centres per construir realment una escola pública catalana inclusiva de qualitat”.

Concentració prèvia a Vilafranca

D’altra banda, val a dir que a primera del matí d’aquest dimarts, una cinquantena de persones de la comunicat educativa de Vilafranca del Penedès s’han concentrat a la plaça Penedès de la mateixa vila per fer evidents les seves reivindicacions i dirigir-se posteriorment a l’estació de trens per desplaçar-se a Barcelona amb l’objectiu d’afegir-se a la manifestació convocada a la capital catalana.

També et pot interessar

Comentaris